Vi vet at ungdom, til tross for å være den største gruppen kinogjengere, går sjeldnere på kino enn tidligere.
Undersøkelsen viser at det er visse kjønnsforskjeller – jenter har mer fokus på hygge som del av kinoturen, mens gutter har mer fokus på filmen. De som går på kino bruker sosiale medier mer aktivt, og de bruker også strømmetjenester mer enn andre unge. Det er svært få geografiske forskjeller, så Ipsos bruker tallene helhetlig.
Ungdom på 16-19 år jobber i mindre grad enn tidligere, så den viktigste inntektskilden deres er foreldrene. Statistikken forteller også at de bruker mer penger enn de har – de tjener i snitt 174 kr i uka, men bruker 195 kr.
17-åringer fikk et spesielt fokus. De har en hard hverdag, og det er press på dem til å gjøre det godt på skolen. De er opptatt av å være produktive, og de er venne- og familiekjære. Kino er en planlagt aktivitet for dem, mens andre mediekanaler er noe de fyller hverdagen med.
De unge er opptatt av at kinoturen skal være et event. Enkelte ungdommer ønsker også å utvide kinoprogrammet med gamle «klassikere», som Fight Club, Frihetens regn og Love Actually. Det er også et ønske om mer kunnskap og dybde i film, og forelesninger eller konkurranser knyttet til gode aktuelle filmer.
Kinobesøk er en planlagt aktivitet, alle må ha råd til billetten og mulighet til å komme. Unge mener derfor det er for sent å sette opp kinoprogrammet torsdagen før helgen.