Annonse
Kirk Edwards fra Village Entertainment, oppe og nede

Satser på mat og drikke for ikke å være avhengig av Hollywood

Kirk Edwards, CEO for Village Entertainment i Australia, fortalte Kinokonferansen 2018 om deres erfaringer i kinobransjen. Village Roadshow er først og fremst et produksjonsselskap i Hollywood. I tillegg til det ko-produserer de filmer i Kina og har fornøyelsesparker i Australia, men fokuset for Edwards ligger i kino.

 

I Australia utgjør lokale filmer kun 8% av kinoinntektene, som i utgangspunktet gjør kinoene svært avhengige av filmene de får inn fra USA. I 2012 var Village 71,59% avhengig av inntekter fra Hollywood-filmer, men i 2018 har de kommet ned til 57%.

 

Edwards fortalte at utvidelse av kinoopplevelsen er den viktigste delen av denne utviklingen. Village ser ikke på seg selv som en kinobedrift, men en underholdningsbedrift. Han drar fram gavekort som eksempel – kinogavekort med et fast beløp er mindre attraktive enn gavekort som dekker en kinoopplevelse med mat og drikke.

Village2.jpg

 

Village har flere konsepter med ulike saler og opplevelser. De har 4DX-saler, V Max — deres Atmos/IMAX-variant med stor skjerm og god lyd —, V Premium med gode seter og matservering, og flere konsepter med fokus på mat og drikke. De bruker kinosaler til events og konferanser, konserter, barne-TV-serier, fotballkamper og e-sport, i tillegg til å vise film.

 

Deres mest unike tilbud er V Junior, en slags kombinasjon av lekeland og kinosal, med spill, sklie, danseområde foran skjermen og en egen barnemeny. Fordi barn har ca 45 minutter med konsentrasjon har de en pause halvveis i filmen, og istedenfor reklame har de leker sponset av Mattel.

 

Edwards mener det er viktig å bruke teknologi til å gjøre kinoopplevelsen enklere – kontantløse systemer, appbestilling og digitale billetter, registrering av kunder og deres vaner og robotiske alternativer til ansatte kan gjøre kinodriften billigere, og gjøre kundeopplevelsen enklere.

Annonse
Skroll til toppen