Annonse

Innhold fører til billettsalg

Elisabeth Brinch fortalte først om Kinoklubb, som nylig har passert 30 000 medlemmer. De har 85 medlemskinoer, og gir medlemmer halv pris på 10 utvalgte filmer hvert år. Brukerdataedlemmene bruker ikke Kinoklubb nok. Det som trekker opp er førpremierer og spesialvisninger. Over 30 000 Kinoklubb-billetter er solgt hittil i år, og 40% har med seg en som betaler fullpris.

 

Den 12. mann er Kinoklubbs største suksess, fulgt av A Star is Born, som nylig gikk forbi Norske byggeklosser. Klubben satser mot kvinner på 40+, og har 69% kvinnelige medlemmer.

 

Hvordan skape salg

Deretter snakket Soleim om en undersøkelse blant Filmwebs brukere med 6000 respondenter. 70% av Filmweb-brukerne kjøper billetten samme dag eller dagen før, men de fleste planlegger kinoturen fire eller flere dager tidligere.

 

Filmwebs rolle som filmportal er å skape innhold som fører til billettkjøp, og Frode viste en rull med Filmwebs innholdsproduksjon på nett og video, med intervjuer og reportasjer. Filmwebs innhold kan deles med hele bransjen, over 100 kinoer har allerede mulighet til å krysspublisere på Facebook, og kinoer med nettsider levert av Filmweb kan bruke artiklene deres fritt.

 

Filmweb har hatt en app siden 2010, men tross hundretusener av nedlastinger benytter bare 10-20% av brukerne regelmessig Filmweb-appene. Disse skal videreføres, men Filmweb skal også introdusere en PWA, altså en web-app. Twitter, Starbucks og Tinder har bygget vellykkede web-apps, men hittil er det få norske selskaper som bruker det. Indias største kinosiden BookMyShow opplevde en 80% økning i sine konverterings-rater etter at de introduserte sin web-app.

 

Web-appen har samme brukeropplevelse som en proprietær app, og samme innhold som kino-nettstedet. Filmweb har allerede bygget web-apps for 24 mellomstore kinoer, med mulighet for login og varsling.

Annonse
Skroll til toppen