Foto: Sigurd Moe Hetland
Jan Rasmussen fra Nordisk Film Biografer i Danmark, snakket om hvordan ulike lydnivåer på det filmskaperne leverer til kinoene, skaper hodebry for kinoene. Når lydnivået varerer såpass mellom det som blir levert, presses kinoene til å justere ned det overordnede lydnivået i salen.
Rasmussen innledet med å vise traileren til kinoaktuelle Bohemian Rhapsody to ganger med ulike lydbilder. Den første med et fattig lydbilde, den andre optimalisert for kinosalen. Han spurte publikum hvordan vi opplevde de to ulike versjonene. Rasmussens poeng var at det lydnivået på traileren er avgjørende for hvorvidt tilskueren får lyst til å se filmen
Alt startet med «The Trailer Wars». Det som skjedde var at når digital kino kom, oppdaget trailerskaperne at jo høyere volumet var, jo større var inntrykket hos tilskuerne. Resultatet var at kinoene måtte skru ned lyden. Trailerskaperne økte igjen lydnivået for å kompensere. En ond sirkel.
I dagens bilde, ser vi fortsatt at trailere blir levert med helt ulike lydnivåer. Rasmussen viste en graf over hvilke dB Leq-nivåer en rekke ulike trailere ble levert i. Bildet var klart. Det må være en forståelse over hvilket nivå en trailer skal leveres i. Hvis ikke blir kinoen presset til å skru ned lydnivået i salen som igjen går hardt utover de trailerne som har levert «korrekt» lydnivå.
Det skjer alt for ofte at man besøker en kinosal og man sitter med følelsen av at inntrykket er dårlig fordi lyden er for lav. Skru opp volumet.