Annonse

Dag 1 fra CinemaCon

Film & Kinos Guttorm Petterson og Jørgen Stensland er på plass i Las Vegas for verdens største kinomesse, CinemaCon 2019. Her er dagens høydepunkter.

 

Franchisefilmer dominerer box office

Jane Hastings, fra Event Hospitality & Entertainment, startet dagen med å fortelle hvordan store franchisefilmene dominerte filmåret 2018. I fjor kom hele 83% av de totale inntektene fra «de store» filmene produsert av de største studioene. Dette betyr at færre titler bidrar til mer av inntektene. Det er en trend som sannsynligvis fortsetter inn i 2019, da det kommer en rekke franchisefilmer fra de store studioene.

 

Ærespris til Jan Bernhardsson

Under frokosten fikk den tidligere direktøren for Nordic Cinemagroup og SF, Jan Bernhardsson, en fortjent ærespris, The Cinemacon Triumph award!

 

Front line makes your bottom line

Jon Taffer fra Bar Rescue, et program som har gått på TV3 i Norge, holdet et av de første foredragene. Vanligvis stepper han inn og hjelper med å snu barer som sliter, men det er mye som er overførbart til kinodrift.

Han fortalte at alle gjør feil, men alle skylder på alle andre. Det er viktig å forstå at man må rette opp feil selv. Man må sørge for at de ansatte gjør som man selv ønsker. De må styres. Man må ha «Location based Management».

Og han inprentet at «Front line makes your bottom line». Alt handler om folk som møter kunden, og man må ansette riktig. Ikke ansett etter kunnskap, men etter personlighet.

Det er tre programmer han alltid setter i gang på et nytt sted:

 

1. Et markedsføringsprogram mot nye kunder.

2. Et program som skal øke frekvensen til gjestene.

3. Et program som skal øke hva publikum bruker.

 

Ikke glem lokalt innhold

Cinemacon presenterte et panel som het Don’t turn a blind eye on local productions. Det ble ledet av Nancy Tartaglione, redaktør for Deadline.com. Panelistene var Glen Basner fra FilmNation, Miguel Mier, COO, Cinepolis, Paul Presberger fra Pantelion films, og Ray Strache fra Fox.

 

Basner innledet og fortalte om FilmNations arbeid. De starter oftest med premiere i ett land. F.eks Almodovdar-filmer i Spania, og de kan bruke opptil ni måneder før de ruller ut i flere land. Og komedier gjør det bedre lokalt enn andre sjangre. Konklusjonen var at man må forstå film, marked og publikum på det lokale markedet man tjener.

 

Det ble også nevnt at Netflix kan være med på å øke apettitten for lokale filmer ved deres mange lokale produksjoner. 

 

Kino er bra for strømming

Før lunsj var det et panel bestående av ledere for noen av de største kinokjedene. Panelet ble ledet av Ann Fitzgerald fra Cineplex Entertainment. I panelt fant vi Irving Chee fra Golden Screen Cinemas i Malaysia. Cameron Mithcell fra Vox Cinemas. Alejandro Ramirez Magana fra Cinepolis. Tim Richards fra Vue og Jeroume Seydoux fra Pathe som også fikk en ærespris under lunsjen.

De viste til undersøkelser viser at dess lenger en film går på kino dess bedre går den på nedlasting og strømming, noe panelet håpet at Netflix ville innse. Det kommer også flere aktører på strømmemarkedet nå som studioer vil starte sine egne tjenester.  Dette kan være gode nyheter for kinobransjen, det motvirker monopol og styrker kinovinduet.

Abbonmenetsopplegg ble også disktuert. En abbonement hos Pathe så 30-40 filmer i året. Det står for 25% av inntektene i Nederland og 20% av inntektene i Frankrike. Dette var bra for kinoen, men andelen må ligge der. Hvis det øker er det fare for at det kannabaliserer premium billetter.


 

Kan kunstig intelligens forutsi en hit?

Seminaret om «Hvordan automasjon og kunstig intelligens vil påvirke filmindustrien» viste tydelig at man allerede nå kan bruke data til en viss grad å forutse hvor publikum vil gå og hva de vil se.

 

Kinodata brukes mer og mer til å tilpasse filmprosjekter allerede på manusstadiet, og verdien av disse dataene er stor når det brukes på tvers av formater og plattformer. Til TV-serier kan data utgjøre opptil 75% av beslutningsgrunnlaget for hvem en hovedperson skal være. Metoden er å se på fortiden for å bestemme fremtiden. Dette er mye brukt i musikkproduksjon, med til dels stort hell.  Publikum vil allikevel helst overraskes med nye historier.

 

Kunstig intelligens brukes og i større grad til å forutsi åpningstall for film, der variabler som værforhold tas med. Resultatene blir stadig bedre etter hvert som datamaskinene lærer av tidligere spådommer. Dette kan også brukes til å teste priselastisiteten hos publikum for visse typer film.

 

Kino er sosialt felleskap

Når man så mot fremtiden var det enighet om at kino fortsatt vil ha en sterk posisjon p.g.a. det sosiale felleskapselementet. Data og kunstig intelligens vil ikke bare føre til mer ensretting, men også større variasjon. Det vil bli større muligheter for å nå de som ikke går på kino i dag ved smarte undersøkelser. Automatisering og differensiert prising vil være en trend, men opplevelsen vil bli enda bedre og den menneskelige interaksjonen vil ha større verdi enn i dag.

NEON.JPG 

Det relativt nystartede selskapet NEON presenterte seg under galaåpningen. Produksjons- og distribusjonsselskapet ble etablert i 2017 av Tom Quinn og Tim League. De har rukket å stå bak filmer som «I, Tonya», «Borg vs. McEnroe», «Monsters and Men», Three Identical Strangers» og «Vox Lux».  De viste trailere fra dokumentarfilmene «Amazing Grace» (med Aretha Franklin) og «The Biggest Little Farm», samt «Apollo 11» før de viste «Wild Rose» om en kvinne fra Glasgow som kommer ut av fengsel og drømmer om en karriere som countrysanger i Nashville. Hennes mor og to barn gjør imidlertid drømmen vanskelig å realisere. Hun fatter håp da en velstående kvinne hun vasker hos vil støtte henne, men er nødt til å ta ansvar for sin egen familie før hun kan lykkes, på hjemmebane.

 

Vi gleder oss til å se på kino!

Annonse
Skroll til toppen