Annonse

Vellykket grunnkurs

I år var det rekordhøy påmelding med 36 deltakere, og når innledere og filmsjefer ble med ut på middag, var det nærmere 50 totalt.

Etter introduksjon fra Jørgen Stensland, startet Guttorm Petterson dagen med å fortelle om Film & Kinos historie og deres nåværende arbeid mot økende MVA og krympende kinovinduer.

Ivar Halstvedt ga og en historisk leksjon før han delte sin kunnskap om film og programmeringsarbeid ved kino.

file5.jpeg

Deretter fikk Trond Schwartzlund fra Filmweb introdusert deltakerne for Rapportserveren.

Linn Barholdt fra Capa og Christer Solberg fra MDN fortalte om gode tider for reklame på kino.

Så var det Frode Solheim og Elisabeth Brinch sin tur til å presentert Filmwebs bransjetjenester og hvilke muligheter Kinoklubb gir kinoer.

Morten Haagensen fra Oppdal Kino fortalte om sitt arbeid med å bygge opp norges skumleste festival, Ramaskrik. Finn en nisje med klar profil var oppfordringen fra Haagensen.

 

 

Dag 2 startet med Nina Hodneland som introduserte deltakerne for Norske kulturhus sitt arbeide.

Hanne Jacobsen fra Bømlo kulturhus tok over stafettpinnen og delte sine erfaringer med å drifte lokal kino. Kjenn ditt publikum og samarbeid med lokale foreninger var tips som ble notert.

Live Kinos spennende kulturvisninger og filmer ble presentert av Nina Tryggvadottir. Årets høydepunkt i programmet er Nøtteknekkeren fra Royal Opera House.

Så var det Oddvar Jensen og DX sin tur til å fortelle om sine systemer for programmering, rapportering og betaling. Vipps står for 28% av alle transaksjoner.

 

IMG-5252.JPG 

Rolv Gjestland delte av sinn enorme kunnskap om kinoteknikk. Nye kinosjefer fikk mer forståelse for lange filnavn på DCPen, og nå er det RGB laser som gjelder.

Medietilsynet var tilstede og rådgiver Ove Wathne informerte om deres oppgaver og kinoens plikter.

Markedsdirektør i Nordisk Film Distribusjon berettet om hvordan de jobber med Kongens Nei fra manus til premiere.

Lars Rundgreen fra Location fikk innprentet hvor viktig kinokiosken er for å ha fornøyde gjester og god økonomi. Popcorn er det hvite gullet!

Monique Sjøberg fortalte om trender på sosiale medier og hvordan kinoen effektivt kan markedsføre sitt program her.  Marianne Gønvigh fra Nordisk Film Kino delte og mange tips om hvordan kinoene best kan utnytte muligheten sosiale medier gir.

NFI, ved Julie Ova og Ole Petter Bakken, fortalte om deres rolle og støtteordninger for kinoer.

 

IMG-5245.JPG 

Ivar Halstvedt avsluttet dagen med å snakke om kinoledelse og kinoøknomi, også i et historisk perspektiv.

 

Siste dagen startet med Agnethe Buus Jensen fra NFF som introduserte publikummet til de norske distributørene, foreningen og deres tjenester.

file2-3.png 

Anne Marte Nygaard fra Arthouse fulgte opp og fortalte om distribusjon og booking av film. 



Skeie var representert med Kim Rasmussen som fortalte om deres tilbud, prosjekter og trender i kinosalen. Folk vil ha komfort!

Jørgen Jansen  fortalte om Norske kinosjefers forbund og det de tilbyr sine medlemmer av arrangementer og reisestipender.

Til slutt ut var det Marte Stapnes fra Norsk Filmklubbforbund som fortalte om norske filmklubber og det nyttige samarbeidet med kinoer.

Annonse
Skroll til toppen