Annonse

Vil styrke kinobesøket i julen

(Pressemelding fra Media Direct Norge 25.11.19)

Det er Media Direct Norge (MDN), Nordisk Film, Filmweb og Fantefilm som står bak den nye kampanjen for å få nordmenn inn til norske kinoer. Den skal gå i ulike digitale kanaler, utendørs, kino samt på papir. Blant mediene som er plukket ut er A-magasinet, VG, JCDecaux og FilmWeb.

-Målsettingen med kampanjen er å få enda flere kinobesøk. Ved å vise til kinoens egenskaper og klare styrker som mediekanal for filmer, så håper vi at budskapet vinner frem – og at vi når målsettingen om enda flere kinobesøk, sier markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge.

Kino har de seneste årene levert stabile og sterke tall for antall kinobesøk. I 2018 ble det solgt 12,1 millioner billetter mot 12,2 millioner billetter i 2017. I 2016 ble det solgt 13,1 millioner billetter. Det er det høyeste besøkstallet siden 1980-tallet.

-Vi har et godt besøk – og i år regner vi med at vi lander på rundt 11,4 millioner kinobesøk. Vi har ingen grunn til å klage på kinobesøket, men vi håper hele tiden på en økning. Det er viktig med høye ambisjoner, sier Christer Solberg.

Til neste år kommer filmer som James Bond «No time To die» i april, «Top Gun Maverick» med blant andre Tom Cruise i juli, «Børning 3» i august og i tillegg kommer to store norske krigsfilmer som vi av erfaring vet vil få svært gode besøkstall. Markedssjef Christer Solberg tror at det betyr et nytt bra kino-år.

-Ja, vi har estimater på 12 millioner solgte kinobilletter i 2020. Det er et anslag som vi tror er meget realistisk. Kinostatistikken er avhengig av norske og utenlandske filmer med høy attraktivitet. I så måte tror vi 2020 blir sterkere enn 2019, sier Christer Solberg.

Media Direct Norge (MDN) har vært og er den største reklameselgeren for kino i Norge. MDN eies av Egmont-selskapet Nordisk Film. Kino som reklamebærer, har i store perioder større etterspørsel etter reklame enn det man har av kinobesøk.

-Det er klart at det er en utfordring. Vi har unge og attraktive målgrupper som annonsørene vil ha. Vi klager ikke på etterspørselen. For oss handler det om å levere hoder. Vi skulle gjerne hatt enda flere kinogjengere å tilby til annonsører og mediebyråer, sier Christer Solberg i MDN.

Ifølge IRMs reklametall økte reklameomsetningen på kino med 28,1 prosent fra 2017 til 2018. Og det i et reklamemarked som totalt økte med 0,3 prosent.

For mer informasjon, kontakt markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge på e-post christer.solberg@mdn.no og/eller mobil 922 97 780.

Annonse
Skroll til toppen