Endelig er kinoene i ferd med å åpne dørene og igjen ønske sitt publikum velkommen tilbake. Inn mot gjenåpningen har billettsystem-leverandøren DX jobbet tett sammen med et utvalg kunder for å tilpasse systemet til den nye tilværelsen.
– Sammen har vi jobbet med mål om gjøre kinoen til den tryggeste opplevelsen utenfor hjemmet, sier Geir Hammerø, Molde Kino
Nå lanserer DX en oppdatering av sin plattform for alle kinoer med fokus på følgende tre områder:
- Gjøre det tydelig for publikum hva som er annerledes enn før og hvilke tiltak som er satt inn. Det skal gi publikum trygghet når de kommer tilbake.
- Bidra til at kundereisen og kinoopplevelsen blir så nært det «kjente» som mulig
- Begrense merarbeidet for kinoene.
I samarbeid med blant andre Molde og Bryne kino er systemet nå tilpasset de nye forutsetningene for kinodrift. Publikum får tidlig nødvendig informasjon i billettkjøp på nett. Navn og kontaktinformasjon registreres på alle kjøp, i tillegg er sete-algoritmen justert slik at den nå sørger for at reglene for sosial distansering ivaretas. Sistnevnte løses ved at algoritmen som plasserer seter i salen blokkerer seter fortløpende og automatisk etterhver som salen selges ut. Med full oversikt over hvilke seter som er benyttet kan også nedvasking av salene mellom forestillingene effektiviseres.
I første versjon får publikum tildelt plasser i salen, men løsningen vil snarlig oppdateres slik at publikum selv kan velge sin plasser ved kjøp på nett, samtidig som smittevernhensyn ivaretas automatisk.
– Jeg er fornøyd og imponert over hvor raskt DX har snudd seg og løst disse nye utfordringene som har dukket opp med korona-pandemien, sier Erlend Serigsted, kinosjef på Bryne Kino.
Løsningen er testet av 30 kinokunder med gode tilbakemeldinger fra både kinoer og publikum. Oppdateringen gjøres nå tilgjengelig for alle kinoer på DX-plattformen.