I følge The Guardian ser den britiske kinobransjen på No Time to Die som en uoffisiell avslutning av koronakrisen for kinoene.
«Vi har Bond,» sier Tim Richards, administrerende direktør i Vue, Storbritannias tredje største kinokjede. “Det er forsinket fordi det er så bra. Tilliten som alle har til den filmen, den oppdemmede etterspørselen … Den kommer til å bli veldig bra. Hver gang jeg blir spurt om en premieredato fra noen av våre kunder, er det vanligvis relatert til Bond. ”
Bond-franchisen, eid av Eon Productions og MGMs nye mor, Amazon, er nøye rettet mot å maksimere billettsalget. Det har bare vært 25 filmer på 59 år, og spin-offs er tabu, noe som gjør Bond til en førsteklasses film på kinolerretet. Den siste filmen, Spectre, tjente 880 millioner dollar globalt, mens forgjengeren Skyfall toppet 1,1 milliarder dollar. Løftet om slike billettsalg var grunnen til at et bud på 600 millioner dollar fra Apple om en digital utgivelse til slutt ble avvist til fordel for å vente til kinoene kunne levere.
Storbritannias største kjede, Cineworld, bestemte seg for å holde alle sine 127 kinoer stengt på ubestemt tid da Bond-premieren ble flyttet i oktober i fjor. Men de har nå åpnet igjen og forutser optimistisk at inntektene vil gå tilbake til 90% av pre-Covid-nivåene innen utgangen av året. Neste år vil det bare være 10% lavere enn i 2019 og innen 2023 vil de bare være 5% lavere.
«Enigheten i bransjen er at uten kinoutgivelse går store mengder penger tapt,» sier Vue-direktør Tim Richards og legger til at kinoeiere sannsynligvis ikke kommer tilbake til inntektene før pandemien før slutten av 2023. «Vanligvis ber vi om regn. Men nå, regn eller sol, folk vil ut og gjøre ting, som å se en film. Vi kommer til å få en andre kino gullalder for kinoen. ”