Til tross for god inntjening for Black Widow, tror kinoeierne at alle parter taper samtidig premiere på strømmetjenestene.
Kinopremieren på Disneys Black Widow 9. juli i USA og Canada satte ny rekord for billettsalg i koronatiden og ga håp om at publikum kommer tilbake på kino. Men bare en uke senere har billettsalget falt med 69 prosent, skriver Variety, som også er en ny rekord – nemlig i det raskeste tapet av publikumsinteresse for en Marvel-film etter premieren.
Og de amerikanske kinoeierne legger skylden på Disney som valgte å gi brukere av strømmetjenesten Disney+ tilgang til å kjøpe premiere tilgang til Black Widow på den lille skjermen samme dag som filmen hadde premiere på den store skjerm.
Kino gir best økonomi
«Til tross for påstander om at denne improviserte utgivelsesstrategien for pandemien var en suksess for Disney og for den moderne premieren, viser den bare at en eksklusiv kinopremiere gir større inntekter for alle interessenter på alle stadier av en spillefilms liv,»skriver National Association of Theatre Owners (NATO) i en pressemelding. Bransjeforeningen som representerer 35 000 amerikanske kinosaler og ytterligere 32 000 kinoer utenfor USA.
Problemet med samtidig premiere av digitale tjenester er ikke minst at det fører til en nesten umiddelbar distribusjon av piratkopier av høy kvalitet, noe som nettopp skjedde med Black Widow ifølge torrentfreak.com.
Pressemeldingen ble sendt ut 10 dager etter premieren på filmen, som kinoeierne ellers berømmer for å være «godt utført og godt mottatt». Nettopp derfor kunne inntektene ha vært betydelig høyerehvis man hadde holdt seg til det gamle kinovinduet, sier NATO i en pressemelding.