De to har begge har regissert og Thomas har produsert, sammen med Yngve Sæther i Motlys.
Aamot-statuetten er Film & Kinos ærespris og høyeste utmerkelse. Den deles ut til regissører, filmarbeidere, skuespillere eller andre personer som har gjort en fremragende innsats i eller for norsk film- og kinobransje eller norsk filmproduksjon.
Statuetten utdeles av styret for Film & Kino etter forslag fra en egen Aamot-komité, som i år har bestått av Christin Berg – Programdirektør i Nordisk Film Kino, Stig Pedersen, programsjef i SF Kino i Stavanger, Silje Hopland Eik, Filmprodusent i Cinenord, Agnethe Sophie Buus Jensen, daglig leder i Norske Filmdistributørers Forening og med redaktør Jan Erik Holst som leder. Film & Kinos direktør Guttorm Petterson har vært komitéens sekretær.
Prisen er oppkalt etter kinodirektør og film-politiker Kristoffer Aamot (1889–1955), som var formann i Kommunale kinematografers landsforbund fra 1929, styreformann i Norsk Film AS fra 1935 og formann i Norsk bygdekino fra 1948. Aamot ble tildelt den første prisen i 1955. Den er en bronse-statue av en elg, utformet av Arne N. Vigeland.
Aslaug Holm er en kjent fotograf som også er regissør. Men som kvinne kan hun lett falle i skyggen, som i en film for akkurat 20 år siden, dokumentarfilmen Heftig og begeistret som hadde stor publikumsappell og fikk internasjonal berømmelse, der gjorde hun et strålende arbeid, både i foto og klipp, uten å bli fullt ut kreditert for dette.
Hun er født 1965 på Smøla, utdannet på Medialinja i Volda og ved Universitetet i Trondheim og var regissør og fotograf for Oljeberget i 2006, en dokumentarfilm om Jens Stoltenberg. Året etter ble hun tildelt Amanda-komiteens Gullklapper.
I 2008 begynte hun på Brødre, en dokumentarfilm som skildrer det tette forholdet mellom henne, ektemannen Tore Buvarp, som hun driver produksjonsselskapet Fenris Film med, og de to sønnene Markus og Lukas, gjennom sju år, fra de er henholdsvis 9 og 6 år gamle. For denne vant hun Amanda-prisen 2015 for beste regi. Hun ble også nominert til Kanonprisen 2015 for beste regi og klipp.
Sammen med Sigve Endresen regisserte hun nylig dokumentarfilmen Generasjon Utøya som fikk folkets Amanda for bare en drøy uke siden.
Thomas Robsham startet sin filmkarriere med å regissere kortfilmen Pistolklubben ved Statens Studiesenter for film, etter sterk anbefaling fra Petter Vennerød. Han hadde da jobbet i Mefistofilm i ulike funksjoner, også som skuespiller. Spillefilmdebuten kom i 1992 med Svarte Pantere.
Han var, med italiensk far og brødre, til uvurderlig hjelp for Norsk filminstitutt på ’90 og 00 tallet, da det ble arrangert ulike filmuker i Roma.
Myggen (1996), S.O.S. (1999), Det største i verden, etter Bjørnstjerne Bjørnsons Fiskerjenten (2001), en episode i antologien Folk flest bor i Kina (2002), Moderne Slaveri (2009) og Punx (2015) står på hans imponerende merittliste
Han har også laget musikkvideoer, og har bred bakgrunn som musiker og vokalist.
I 1995 startet han produksjonsselskapet Speranza Film, der han produserte for bl.a. Margreth Olin, Jannicke Systad Jacobsen, Unni Straume og Maria Warsinska- Varsi m.fl.
Så ble han spillefilmkonsulent i NFI, en vanskelig og krevende jobb, fra våren 2009 til våren 2013. Der gav han gav tilskudd til bl.a. Oslo 31. august, Jørgen+Anne=Sant, Keeper´n til Liverpool, Fjellet, Sønner av Norge, Hjem til jul og Babycall.
I 2013 startet han i Motlys hvor han produserte Louder Than Bombs for regissør Joachim Trier, med stjerner som Isabelle Huppert, Gabriel Byrne og Jesse Eisenberg i rollene. Filmen deltok i hovedkonkurransen i Cannes. Hans siste spillefilm for Motlys, Håp, av Maria Sødahl, med Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård i hovedrollene, hadde premiere i 2019, i både Berlin og Toronto.
I 2018 gikk Robsahm fra Motlys til Oslo Pictures, hvor han produserte Joachim Triers femte film Verdens verste menneske, som ble tatt ut til hovedkonkurransen i Cannes og belønnet med pris til Renete Reinsve som beste skuespillerinne nå i år.