Lederen for ICTA Jan Runge ønsket velkommen og introduserte et industri panel bestående av Laura Houlgatte CEO i UNIC og Tonis Kiis fra Warner Brothers som vi forhandlet VPF – Avtaler med for 10 år siden.
Fokusere på opplevelsen
Begge var enige om at kinoene ville komme tilbake, men at det kanskje ville være noe mer event-filmer. Studioene er opptatt av å skille mellom filmer som lanseres på nett og på kino og de siste vil kanskje kunne være litt annerledes. Man må forsøke å fokusere på opplevelsen. UNIC har jobbet annerledes i perioden da mye av påvirkningen mot EU er uformell og personlig, mens nå alt har gått over nett. Endel filmer har gått ok under pandemien. Fast & Furious 9 spilte inn over 700 mill.
Oliver Pasch modererte deretter et panel med Susanne Flexl, Benjamin Dauver fra to tyske kinoer, og vår egen Jan Olsen. De to første fortalte om sitt prosjekt under pandemien med å reise rundt og intervjue tyske kinofolk i hele landet under nedstengningen.
I flott dokumentasjon av hva som har skjedd i den tyske bransjen. Også i Tyskland var det de siste som besøkte kinoene som var de første som kom tilbake. «Hard Core» gjestene. Dette kunne også Jan Olsen underskrive på ift Cinemateket. Cinemateket i Oslo ble grundig presentert av den alltid pasjonerte Jan Olsen. Veldig mange kinoer i Tyskland brukte pandemien til ombygging eller kjøp og installasjon av teknisk utstyr. Noe som er litt uvanlig da mange tyske kinoer er små og familiedrevne og konservative på kostnadssiden. Alle tre understreket viktigheten av kuratering på kinoen. Viktig å gjøre kino tilgjengelig for alle grupper.
Usynlig teknologi
Etter dette ledet Till Cussman fra Vista et panel med Serge Plasch fra Cinionic, Tim Potter fra Cinema Next og Alexandra Bernan fra IMAX. Disse var enige om at PLF fortsatt kom til å være viktige for bransjen. Usynlig teknologi blir viktigere og viktigere fremover (Automasjon, strøm, CRM, billetter etc). Panelet trodde det ville komme en stor utvikling innen projeksjon for å ta igjen LED.
Alexandra presenterte verdens største IMAX kino som er bygget i en liten by i Swarzwald. Et problem for bransjen er at det er knapphet på mikrochips. Noe som gjelder alle bransjer. Dette kan føre til stigende priser. Det er også vanskelig å få finansering og transportprisene er høye. På noen år har leie av en kontainer gått fra 3000 euro til 10 000 euro. Samlet kan alt dette føre til at vi får dyrere projekterorer og teknisk utstyr.
Mikrokinoer
Til slutt presenterte Cathy Huis fra T`veld, Thomas Weerd i Anything Cinema. Han fortalte om et nytt prosjekt med å bygge mikro kinoer. 3 saler i Holland. På 2, 4 og 7 seter. Her kan publikum booke rommet og filmen selv.
Design møbler og viktig med å selge mat og drikke. Denne kinoen er på en restaurant. Bilettprisen varierer, men den er på ca 300 kroner her. Kan ta høyere pris i større byer. Filmen kan pauses. Alt avspilles fra DCP. Den åpnet 5. Juni.