Annonse

CineEurope: Blockbusterne er kinotoget

Det var fire punkter som sto sentralt i samtale; partnerskapet mellom kino og studio, innhold, erfaringer og innovasjon.

Det var en topptung deltakerliste. Panelet representerte både de store studioene og kinokjedene: Andrew Cripps (internasjonal sjef i Warner Bros. Theaterical Distribution), Anna Marsh (direktør i Studiocanal), Tim Richards (sjef for VUE International), Paul Higginson (Universal) og Mark Way sjef for Odeon-kinoene.

Felles for dem alle var lettelsen over at kinoene var i gang igjen og ikke minst de ster åpningstale for flere filmer som Dune og No Time to Die.

Dempet konfliktnivå

Paul Higginson fra Universal understreket at kinobransjen omsatte for 42 milliarder dollar før pandemien og at det er det markedet man skal vinne tilbake.

At det nå ser ut til å være enighet om et kinovindu som alle kan leve med satte en demper på konfliktnivået som har vært mellom Hollywood-studioene og kinoene.

Paul Higginson fra Universal understrekt at det var tre parter som skal tilfredsstilles: Kinoene, distributørene og publikum og det gjelder å finne hva som funker for alle tre.

Warner-sjef Andrew Cripps understreket at mange vaner var endret under koronaen: -Folk har blitt vant til å bestille mat levert på døra og handler mer enn noen gang på internett. De er rett og slett til å gjøre det meste hjemmefra.

Tim Richards fra kinokjeden VUE kunne fortelle at de bevist har benyttet seg av dette ved å jobbe for at folk kjøpet billetter på nettet og forenkler tilgangen til film.

Det er stor forskjell på dette området. Mens over åtti prosent av billettene kjøpes online i Nord-Europa er tallet ned på femti prosent i et land som Italia.

20211004_113154.jpg 

Skaper suksess

Kinoene er avhengige av blockbusterne, understreket Andre Cripps som sa at «suksess skaper suksess». At de lyktes føres også til at kinoene lykkes. Anna Marsh mente også det nye kinovinduet vil gjøre det lettere de uavhengige produsentene som nå vil få en kortere vei til andre plattformer etter kinovisningen – noe som vil styrke deres økonomi.

Higginson fra Universal beskrev kinovisningen som «filmens Aston Martin – men kan greie seg med noe mindre, men vil helst ha det beste.» For publikum mente han at det ikke betyr noe hvor filmen kommer fra hvis den er bra og at de satset mer og mer på nasjonale filmer. Også Cripps fra Warner understrekt at de co-produksjoner med nasjonale og lokale filmer stadig har blitt viktigere for dem.

Utnytte kinodøgnet

Tim Richards, som har bakgrunn fra hotellbransjen mente at kinoene burde lære mer av andre bransjer og styrke merkevarene: – IMAX er et vellykket eksempel på det. IMAX betyr kvalitet sm publikum er villige til å betale ekstra for.

Richards mente at den største utfordringen for kinoene var den lave kapasitetsutnyttelsen i løpet av kinodøgnet og at prisdifferensiering vil kunne være et nyttig virkemiddel -spesielt med tanke å ungdommen:

-De bruker mye tid på spill online og sosiale medier. Vi så at mmed Black Widow nådde i ungdommen og fikk de tilbake på kino, men vi må sørge for at kinoen tilpasser seg og bruker prismekanismen ved å prisdifferensiere kinodøgnet, sa Richards.

Innovasjon

Mark Way fra Odeon kunne fortelle at for de som kinokjede har det viktigste vært å styrke kinoens fordeler blant annet med laserprojeksjon.

Både Odeon og Vue kunne fortelle at kjedene satser hardt på komfort- reclinerseter er noe folk er villige til å betale ekstra for – selv om reclinere er dyre i innkjøp gir de en god avkastning og tjener inn investering kjapt: -Det er de første setene som selges. Ved Atmos lyd, reclinerseter og laserprojekson gir vi publikum en totalopplevelse som hjemmekinoen ikke kan konkurrere med. Den ultimate drømmen er 3D uten briller.

Anna Marsh fra Studiocanal mente at man også bør se kinoen som et flerbrukssted og bruke kinofilmen også til undervisning og at det legger et stort marked der.

Richards fra Vue mente at kinoene bør lære av strømmetjenestene og at det også nå skjer store endringer hos dem med tanke på kino: – Amazon eier nå MGM og det gjør at de også må tenke kino på en helt annen måte – og også Netflix er inne på kinomarkedet.  Vi må ikke være redde for å tenke nytt – hvorfor ikke sette opp Game of Thrones en gang i uka når ny sesong slipper – og gi det enorme publikummet til serien en kinoopplevelse?

Andrew Cripps fra Warner Bros. understreket at vi nå vet er om kinopublikummet enn noensinne: – Online-bookinger forteller om personlige preferanser, alder osv.Det gir kinoene enorme muligheter til å nå brukerne på en helt annen måte enn tidligere. 

Annonse
Skroll til toppen