Annonse

En optimistisk kinobransje i Las Vegas

Så langt i år er det globale kinobesøket opp 50 prosent i forhold til fjoråret. Ikke uventet er både strømmetjenestene og kinovinduet sentrale emner under konferansen.

På åpningsdagen kom det også frem at filmskaperne og studioene ser forskjellig på kinovinduet. I en panelsamtale mellom Dune-regissør Denis Villeneuve, produsenten Mary Parent fra Legendary Entertainment og  Andrew Cripps, sjef for internasjonal kinodistribusjon i Warner Bros. Pictures.

Villeneuve var veldig klar på at han ville ha lengst mulig kinovindu. Regissøren deltok påp link fra Budapest hvor han holder på med innspillingen av Dune 2 som komer på kino høsten 2023.

I tillegg ble det understreket at et langt kinovindu førte mindre piratkopiering – noe som også burde være med i regnestykket.

Sterk sommer

20220425_153850.jpg 

Så langt i år er det superheltfilmene som har stått for det store billettsalget. Sommeren ser også lovende ut og kinoene vil se en jevn strøm av etterlengtede filmer etter utgivelsen av «Doctor Strange» 6. mai. «Top Gun: Maverick», «Jurassic World: Dominion», «Lightyear», «Minions: The Rise of Gru» og «Thor: Love and Thunder» kommer på det store lerretet i rask rekkefølge over en periode på ni uker.

 

Trenger to år til

CinemaCon åpnet med en panelsamtale mellom Alejandro Ramírez Magaña, administrerende direktør i kinokjeden Cinépolis, Laura Houlgate, administrerende direktør, UNIC og Steven O’Dell, president, Sony Pictures Releasing International.

Panelet var enige om at kinobransjen ikke være tilbake på 2019-nivå før i 2024. Selv om kinobesøket er opp 50 prosent fra 2021 så lagt i år, ligger besøket 40 prosent under 2019 nivået.

Det sosiale og mangfold

Er gjenoppbyggingen av kinobransjen for avhengig av utgivelser av blockbusterne? Er vi for snevert fokusert på spesifikke segmenter av publikum få tilbake publikum? Er det publikum som blir neglisjert som følge av mangel på mangfoldig innhold? Det var blant mandagens problemstillinger.

20220425_084913.jpg 

Panelet mente det var viktig å få frem den sosial siden ved kino.

Det ble også på første dag understreket viktigheten av mangfold i programmet selv om de store blockbusterne som dra inn de store beløpene.

Historisk sett står Topp 10 for 50 prosent billettinntektene, men hvis man glemmer et mangfoldig tilbud ved gjenåpningene risikerer man at enkelte grupper ikke vender tilbake til kinoen.

 

Frankrike som forbilde

Første dag på konferansen ble på mange måter en fransk dag.  Frankrike er Europas største kinomarked og det mest regulerte.

20220425_100943.jpg 

I januar 2022 ble det oppnådd en ny avtale om mediekronologi, med hjelp fra den franske regjeringen, mellom representanter fra fransk filmindustri, TV-kringkastere og amerikanske strømmetjenstester. Sistnevnte vil nå kunne vise spillefilmer på sine plattformer med en 15 til 17-måneders vindu etter kinopremieren.  I I

I tillegg forplikter avtalen strømmetjenesten å investere i lokale produksjoner. Det betyr for Netflix sin del at selskapet vil investere i 300 millioner kroner i et 20-talls kinofilmer hvert år. Netflix vil ikke kunne vise disse filmen før ett år etter kinopremieren på sin egen tjeneste.

 Mediekronologi en hjørnestein i fransk filmfinansiering og distribusjonsøkosystemet.

 

Gjør kinoopplevelsen unik

Det franske arkitektkontoret OMA står bak en rekke prisbelønte og unike kinoer. Selskapets grunnlegger Nicolas Chican understreket viktigheten å tenke på mer enn innhold når man planlegger kinoer.

20220425_095307.jpg 

–Både lyd og bilde kan kvalitetsmessig kopieres av alle kinoer, men en unik arkitektur løfter kinoopplevelsen på en helt annen måte. Arkitekturen kan kinoopplevelsen blir unik og gjør at folk derfor også aksepterer en høyere pris.

Annonse
Skroll til toppen