Lundberg Pedersen har arbeidet i over 13 år i ulike roller i kinobransjen gjennom ulike posisjoner og verv i Norsk Kinodrift, Oslo Kino, Nordisk Film Kino og Norske Kinosjefers Forbund. Pedersen har de siste årene vært kundesjef i energiselskapet Glitre.
Ung kinosjef
Film & Kinos nye administrerende direktør startet sin kinokarriere som kinosjef i Asker i 2006 i en alder av 23 år.
-Jeg jobbet i McDonalds før det og hadde samtidig en storfilminteresser og så en jobbannonse som så veldig spennende ut. Jeg tenkte at den må jeg søke på. Det var Ivar Halstvedt som var direktør i Norsk Kino på den tiden og som torde å satse på en «burgerflipper fra Drammen» som Budstikka skreiv da jeg ble ansatt.
-Selv om McDonalds og kinoen selger helt forskjellige varer handler det uansett om optimalisering av drift, og de tingene har alltid vært min styrke.
I Norsk Kinodrift fikk han utviklet sine kunnskaper om drift både som program- og driftssjef. Etter hvert gikk Norsk Kinodrift og Oslo Kino sammen.
-Da Nordisk Film Kino kjøpte opp selskapet fikk jeg tillit som markedsdirektør i det nye selskapet.
Gode eiere
–Hvordan påvirket danskenes inntreden kinoen?
-Vi fikk eiere som kunne mer om det vi dreiv med. Oslo kommune var en god eier, men de satt ikke inne med kunnskapen om det vår hverdag handlet om. Jeg var veldig glad for at det ble Nordisk Film den gangen. Jeg følte at identiteten deres passet godt inn i det som den gang var Norsk Kinodrift og Oslo Kino.
Norsk Kino ble jo i sin tid stiftet for å stå imot de utenlandske kjedene. Når det likevel ble oppkjøp tror jeg det er veldig bra at det ble to store aktører som konkurrer med hverandre i tillegg til de mange kommunale kinoene. Det er en styrke med det norske kinomarkedet at vi kar flere aktører som spiller hverandre gode.
Film & Kino er unik
–Hva betyr det for Film & Kino at medlemsorganisasjonen består av to dominerende private kinoer og en underskog av kommunale kinoer?
–Det betyr at vi sammen kan bygge opp noe som er unikt og bra i Norge. Kinoene både samarbeider og deler mye kompetanse og informasjon på tvers av både kommunale og private kjeder. Det har etter hvert også blitt en del kommunale konstellasjoner. Jeg opplever at det ikke er så stor forskjell på det å være et medium kommunal- eller privat kino. Man ønsker å levere det beste tilbudet til sitt lokale publikum uavhengig av eierskapet bak. Det er en styrke ved den norske modellen og som Film & Kino for en stor del er tilrettelegger for – og det skal fortsatt være sånn.
Da Lundberg Pedersen nå kom til Film & Kino hadde han to år bak seg i kraftbransjen. Det kom nok som en overraskelse på mange at han tok forlot bransjen.
–Jeg gikk ut av kinobransjen fordi jeg ønsket å utvikle meg som leder og høste ny erfaring. Så har det hele tiden vært et par jobber i bransjen som jeg har tenkt at jeg kan se for meg å jobbe med i fremtiden. Når muligheten kom i Film & Kino så jeg for meg en mulighet til å gjøre en jobb for hele kinobransjen – ikke bare en kjede. Det er en stilling hvor du er med på både å påvirke og utvikle hele kino-Norge.
Må være relevant
–Nå har kinoene hatt noen tøffe år med både strømmetjenester og korona, hva ser du på som de største utfordringene de kommende åra?
–Det viktigst er at kinoene fortsetter å være relevante. Vi må utvikle oss både i forhold til det fysiske miljøet i kinoene og følge publikums ønsker. Det handler om relevant innhold som publikum ønsker – ikke minst norsk innhold. Det er utrolig viktig for det norske kinobesøket – sammen med eksklusiv lansering av film på kino. Det må vi fortsette å jobbe for.
Det er ingen hemmelighet at kinobesøket blant ungdom har gått ned de siste årene, selv om det fremdeles er den største målgruppen.
-Deri ligger det også store muligheter, slik jeg ser det. Jeg tror at to år med nedstengning og karantene gjør at ungdom vil være mer sosial og gjøre ting sammen. Det handler om godt og riktig innhold – og ikke minst skape aktiviteter på kinoene rettet mot målgruppen. Det er flere kinoer som kan vise til imponerende resultater av slike aktiviteter.
–Kinoopplevelsen er noe unikt. Vi selger kinoopplevelsen – ikke bare film, sier Lundberg Pedersen. –Å oppleve ting sammen i den digitale hverdagen vi har nå, tror jeg blir enda mer aktuelt. Jeg tror at vi fremover ønsker å flykte unna de digitale skjermene vi sitter og ser på hver dag. Så jeg tror det er en lysende fremtid for film på kino.
Må ha politikerne med på laget
Lundberg Pedersen mener at å jobbe for bedre rammevilkår både for norsk film og kinoene vil være sentrale områder i tiden som kommer: det handler blant annet kinoene har kultursats på moms slik at kinobillettene ikke blir dyrere og det blir gode vilkår for både private og kommunale kinoer fremover.
-Vi trenger å ha politikerne med på laget. Prosjektorene som kom med digitaliseringen av kinoene, må skiftes ut de kommende årene. Jeg tror det er viktig at det kommer på plass finansieringsordninger for mindre kinoer slik at de har råd til å bytte ut utstyret. Det er en redsel for at noen kommunale kinoer ikke vil nå frem når kommunebudsjettene sys sammen. Vi har en god kultur for en desentralisert i kinodrift i Norge, og på mange steder det viktigste kulturtilbudet. Jeg tror vi skal greie å jobbe frem ordninger som gjør at det ikke blir noe stort frafall av kinoer i Norge.
I sommer har han overlappet med Guttorm Petterson, men nå skal han styre skuta fremover og ser frem til filmfestivalen i Haugesund:
–Det er tett med møter i avtaleboka utover hele festivaluka. For meg er det veldig viktig å få innspill fra aktørene, for Film & Kino trenger også å fornye seg. Det gjøres veldig mye bra i dag, og så kan det hende at det er nye oppgaver og utfordringer som kommer i morgen.
–Vi driver mye med kompetanseheving for bransjen og fornyer oss innenfor kurs og de tingene vi gjør. Pandemien har lært oss at mye også kan gjøres på en god måte digitalt med webinar etc. Vi må rett og slett se på hvordan vi kan ta i bruk digitale verktøy. Det er viktig for bransjen at Film & Kino skaffer de digitale møteplassene. Mange sitter som kinosjef på hver sin tue rundt om i landet. Jeg ser for meg at vi kan ha hybrider med både fysiske og digitale møter. Jeg har stor tro på å modernisere organisasjonen fremover.