Verdens største netthandler har som mål å produsere 12 til 15 filmer i året som vil bli utgitt på kino. I det kommende året vil Amazon gi ut et mindre antall filmer, og vil over tid øke produksjonsvolumet. Satsingen setter Amazon på nivå med store studioer.
Strømmetjenester unngår vanligvis å gi ut filmene sine på kino eller gi dem ut i kortere tid og på færre kinoer enn tradisjonelle studioer. Amazon har vært mer åpen for kinoer enn Netflix, men har ennå ikke investert like mye penger i originale filmer. Mens Netflix gir ut omtrent 100 filmer i året, gir Amazon bare ut et par dusin.
«Amazon.coms planer om å investere 1 milliard dollar for å produsere 12-15 filmer i året for utgivelse på kino er en tillitserklæring til kinomodellen,» sier Bloomberg Intelligence-analytiker Gitta Ranganathan. Det kan «lett øke besøket med 15 -20 prosent gitt Universal og Warner har omtrent like budsjetter.»
Selv når Amazon er i kostnadskuttmodus, øker selskapet investeringene i originalfilmer etter å ha betalt 8,5 milliarder dollar for det 98 år gamle Hollywood-studioet MGM, som produserte filmer som som Ben-Hur og Legally Blonde. Deres franchise inkluderer Rocky og James Bond.
Amazon-grunnlegger Jeff Bezos har også presset sitt Hollywood-studio til å utvikle og gi ut mer kommersielt materiale, noe som førte til den nylige The Lord of the Rings TV-serien, samt prosjekter som The Terminal List, en seien med Chris Pratt i hovedrollen. Alle strømmeselskapene, inkludert Netflix og Apple, har investert mer penger i original-TV før de gikk videre til film.
For amerikanske kinoer er dette gode nyheter fra Amazon. Billettsalget i USA har falt mer enn 33 prosent sammenlignet med 2019, det siste hele året før kinoene ble stengt på grunn av pandemien.
Likevel, til tross for nedgangen i billettsalget, presser filmskapere, Hollywood-veteraner og filmstjerner på for at medieselskapene skal gå tilbake til kinoene. De mener at en stor hit på kino er mer lønnsom enn selv den største strømmefilmen.