Annonse

Hidden agenda: Trender på kino

Tony Chambers forklarte at globalt er man fortsatt på forskjellig sted ift kinobesøk. Russland er helt ute. Ukraina har  fortsatt høyt besøk til tross for bombing og krig.

Moderator: Gabriel Swartland fra Movio.

Panel: Paul Dergarabedian, Comscore. Heather Morgan, Alamo Drafthouse Cinema. William Sherak, Project X Entertainment. Steve Tsai, Sony Pictures

Paul Dergarabedian åpnet med å snakke om diversitet i innhold. Eventkino ble viktigere under pandemien. «Where the Crawdad sings» hadde 66% kvinnelig besøk. Man må forsøke å finne filmer som hensyntar forskjellige grupper, men som har det fellestrekket at de er kommersielle.

Heather Morgan pekte på viktigheten av eventifisering av kinoopplevelsen. Alamo har 1200 eventer i året på kinoene sine. Eventer og å kunne tilby kuraterte opplevelser er svært viktig. Viktig å gi publikum minner som fører til at de kommer tilbake. William Sherak pekte på at man må levere opplevelser som er bedre enn opplevelsen av å se film hjemme. Steve Tsai pekte også på diversitet i innhold. Kvalitet på filmene som tilbys er sentralt, ikke bare antallet filmer.

Diversitet viktig

Diversitet er allerede viktig i visse territorier. F.eks. i USA så har kinesisk, indisk, tysk og japansk film hatt store tilskuergrupper det seneste år. Man må også ha plass til «long tail» filmene. Det er ikke smart å ha en strategi som brukes på alle filmer. Hver film burde behandles forskjellig. Filmer med undertekst vil vokse, også i USA.

Anime er en ny form som har hatt stor suksess på kino. Det er ikke en genre men en kunstform. Store følgergrupper som først blir fan av tv og manga og senere forblir fans. Opplevelsen av teknikken er også viktig. Kinoene må gi opplevelser man ikke får hjemme. Kinoene må levere ikke bare i forhold til storformater, men også på vanlige forestillinger på vanlige kinoer, så må man levere presentasjoner uten feil. Det må ikke være feil på lys, høyttalere osv. Forbrukerne ønsker mer informasjon. Bakomfilmer og lignende bør kunne vises i forbindelse med kinovisningen.

«Downstream» modellen vi har på filmfeltet er fortsatt beste modell. Kinovinduet er utstillingsvindu for de andre vinduene. Man må overgå forventningene til publikum.

Annonse
Skroll til toppen