Annonse

Panel: Et blikk på det globale markedet

Tony Chambers forklarte at globalt er man fortsatt på forskjellig sted ift kinobesøk. Russland er helt ute. Ukraina har  fortsatt høyt besøk til tross for bombing og krig.

Moderator: Julien Marcel fra Box office Company

Panel: Tony Chambers, Disney og Jane Hastings EVT

Indonesia, Vietnam, India har et ungt publikum som er i vekst. Japan og Kina har bra besøk. Tyskland er i vekst (80 mill i Tyskland – 10 mill så Avatar).  Korea og Italia er i tilbakegang etter pandemien. Markedene er på forskjellige nivåer. Antallet gode titler påvirker besøket. I territoriene Jane Hastings jobber i så er Tyskland godt fremme, mens Australia og New Zealand har svakere besøk.

De som ikke er tilbake etter pandemien er seniorene. Jane Hastings mente at det var filmenes skyld. De er ikke tilbake fordi de er redde for Covid, men fordi det ikke er filmer til dem. Kommer filmene kommer seniorene også. Avatar var en av få filmer som slo godt ut i alle segmenter.  Få familiefilmer også. Noe som suksessen med Super Mario filmen viser. Når filmene kommer, så kommer folk. Det er viktig og gjenoppbygge besøket.

Hastings fortalte at kinodataene er gode og man vet hvorfor de forskjellige gruppene handler som de gjør. Tidligere var kinobesøk en vane, nå må man drive besøket. En måte å gjøre dette på er eventifisering. Hun mente også at konkurransen til kino er underholdning utenfor huset: Restauranter, bowling, barer osv.

Må tenke nytt

Noen kinoer har bruket pandemien til å oppgradere som ved å ha flere forskjellige typer seter i forskjellige kinoer. Boutiquekinoer vil også være et alternativ her.  Man skaper nye opplevelser, ikke bare på lerretet.

Kinoene er nære sitt publikum, og man vet hva de ønsker, liker og ikke liker. Og hva de er villige til å betale. Dette må man bruke til å drive umiddelbarhet i besøk og kombinere med eventer, mente Chambers. Hastings pekte på generation X er opptatt av spesielle erfaringer. Man må tenke nytt i kinosentre. Forskjellige seter i forskjellige saler. De har også lekeområder i salene og kjører film med noe lys på i salen så ungene kan leke og se om hverandre. De har også forskjellig prising av setene. Opptil 50 australske dollar for de beste setene, og 10 dollar for de dårligste. I USA har Bowlinghaller begynt å opprettes sammen med kinoer for å kunne tilby bredere erfaringer til publikum.

Diversitet

Chambers pekte på diversitet. Publikum må ha et bredere tilbud og tilby. Filmer som «Banshees of Inishirrin» gikk bedre internasjonalt enn i USA og trenger mer innsats for å selge. På noen filmer er ikke anmeldelsen viktig. F.eks Super Mario har 50 gode anmeldelser på Rotten tomatoes, men publikum har en 90& liking. Barnefamiliene kommer tilbake om bare filmene kommer. Det var ikke tilbakekomst av publikum som er problemet, men mangelen av filmer. Altså tilbakekomst av filmer. Når de kommer så kommer også publikum.

Deling av data har vært et viktig tema på mange konferanser. På grunn av GDPR så kan man ikke dele dataene, men man kan dele innsikt. En mulighet som kan benyttes er at studioene sender trailere og promomateriell til kinoene som kan sende det ut til aktuelle målgrupper. Innsikt må føre til handling. MAO til kinobesøk.

Annonse
Skroll til toppen