Annonse

Panel: Markedsføring av film i en digital tidsalder

Panelet ble spurt om de trodde at kun digital markedsføring var nok. Alle panelistene mente at hver film var unik og at sammensetningen av markedsføringen måtte reflektere dette.

Moderator. Anthony DÀllesandro fra Deadline

Panel: Danielle Bekas fra Warner. Dan Green,Vue. Stephanie Mills fra Hoyts. Alex Sanger, Universal

De fleste ville ha en kombo. Sosiale medier, publisitet og tv. Selv om tv er blitt vanskeligere. Ikke så lett å nå brede grupper direkte nå som også majoriteten streamer tv. Man trenger mer film både i USA og Europa. Vanskelig for kinoene å markedsføre mellomstore og små filmer om de ikke får hjelp av markedsføring av studioene.  Studioene putter penger i markedsføring.

Hoyts har 5 millioner i medlemsdatabasen og 21 kategorier filmer. Om de får trailere kan disse sendes til kategorien som liker den typen filmer. Man trenger ikke alltid studiosupport.  Ved å bruke publikum selv som ved visse horrorfilmer så får man en utvidet buzz om filmen der kundene selv er med på å markedsføre den.

SOME kanalene som brukes er litt forskjellig, men studioene nevnte Google «Paid Search». Her får man mange treff. Disse er mye større enn de andre. Facebook og Instagram fungerer også for visse grupper. Twitter er det som nok ble brukt minst til markedsføring.

Bekas mente at innholdet/filmene også bestemmer markedsføringen. Filmmateriell er mest effektivt på YouTube. Snapchat er fortsatt viktig for noen grupper. Tik Tok har imidlertid kanskje vokst til å bli en av de viktigste kanalene. Dansen fra filmen «Megan» gikk sin seiersgang over internett og veldig mange laget kopier av denne på TikTok.

Grøssere generelt er enklere å applisere på denne plattformen som er viktig fordi engasjementet er så høyt. Plattformene forandrer seg hele tiden og man må følge med og være der konsumentene er. Det er stadige endringer på brukermønstrene til plattformene. Markedet har valgt TikTok som også er viktig på den nye Barbie filmen. Her poster man på egne plattformer med stor deltakelse og engasjement. De blir ambassadører for innholdet. Twitter er en konversasjonsplattform mer enn de andre og på noen filmer så fungerer dette. På kinoen er egenreklame viktig på lerret og skjermer.

AI er i ferd med å bli tatt i bruk og kan ha gode effekter, men har alvorlige etiske, juridiske og moralske spørsmål knyttet til seg.

Annonse
Skroll til toppen