Annonse

Internasjonal dag på CinemaCon

CinemaCon startet mandag 24.april med internasjonalt fokus, med keynote speaker fra både kino og distribusjon.

Først ut var Ajay Bijli, grunnlegger og direktør i den indiske kinokjeden PVR Cinemas. Han presenterte sine tanker og funn om at stort blir større etter pandemien, det vil si at de store blockbusterne selger ennå flere billetter, og kombinert med bred oppsetting i premium formater som IMAX, ScreenX, 4DX, og D-box som vi kjenner fra Norske kinoer øker omsetningen på disse filmene ennå mere.

Videre pekte han på at familiene er tilbake på kino, men de har måttet vente da vi ikke har hatt nok godt innhold å vise på kinoene. Det er ikke at barnefamiliene ikke kommer tilbake på kino som har vært problemet, men fraværet av nok store familiefilmer siden gjenåpningen etter pandemien. Flere lanseringer av familiefilmer i 2022, og sist nå lanseringen av SuperMaria Bros filmen viser at familiene er tilbake mer enn noen gang når kinoene har innhold å vise på lerrettene.

Ajay viste også til at mellomfilmene generelt sett ser ut til å prestere bedre enn tidligere globalt. Dette være seg spesielt i gitte sjangere og for enkelte målgrupper, der både gererasjon Z og A har en helt annen topp 10 liste enn den samlede topp 10 listen. Faktisk er ingen av de 10 filmene som omsatte for mest globalt i 2022 inne på listen av de filmene som generasjon Z og A  kjøpte flest billetter til.

Kinovinduet øker

Globalt ser kinovinduene ut til å øke igjen da studioene som vi har visst hele tiden har fått øynene opp for at kinoene er den viktigste kanalen å lansere store filmer i både i et økonomisk perspektiv og i et markedsføringsperspektiv. Et viktig læringspunkt har også vært at publikums tilbakemelding på når de velger å se film hjemme og når de velger å se film på kino er helt ulike og ikke konkurrerer med hverandre.

Nylige undersøker publisert av blant annet Global Cinema Federation viser at man velger å se film hjemme når man ønsker å bare slappe av, mens man velger å se film på kino når man ønsker å være sosial, kinoen er ansett som en sosial event.

IMG_1682.jpeg

Gode tall og lokalt innhold

Etterpå presenterte Mark Viane, sjef for internasjonal kinodistribusjon hos Paramount Pictures noen høydepunkter og funn fra Studioene som gir rom for optimisme. 3 filmer er lansert med besøksrekorder noensinne internasjonalt i 2022:

  • #8 på listen har Spider-Man: No Way Home gått inn med en samlet omsetning på 1,8 milliarder Dollar.
  • #10 på listen har Top Gun Maverick gått inn med en samlet omsetning på 1,5 milliarder Dollar.
  • #3 på listen finner vi nå Avatar: Way of Water som samlet har omsatt for 2,3 milliarder Dollar.

Mark poengterte også at lokalt innhold er viktigere enn noensinne, og viste til at det amerikanske markedet som nesten utelukkende viser film på kino fra de store Hollywood studioene har en mindre oppgang enn kinoer ellers i verden som følge av at studioene ikke har klart å levere nok filmer.

Studioene på sin side håper å kunne levere en normal mengde innhold igjen fra 2024 (forutsatt at det ikke blir manusforfatterstreik senere i år). Av de områdene som har størst vekt med store lokale produksjoner er mange av de asiatiske landene. Taiwan, Indonesia, Kina og India har alle lansert lokale filmer som hver har omsatt for mere enn 100 millioner doller gjennom 2022 og nå inn i 2023. Mens studioene i Hollywood i stor grad baserer seg på å lage oppfølgere av filmer i serier er de lokale produsentene bedre på å fornye seg med nye filmkonsepter, noe de store studioene her er nødt til å ta innover seg og gjøre noe med.

Eventifisering

Fra studioenes side ønsker de at kinoene skal fortsette å eventifisere kinoopplevelsen. Mange gjester setter pris på og forventer at det skal skje noe mere enn bare å se en film når de går på kino, og det er et delt ansvar mellom studioene og kinoene for å legge til rette for å levere på det publikum etterspør.

På vegne av studioene i Hollywood var han også tydelig på at kino er stedet å lansere store filmer. Uten kinoløasnering i fremtiden blir ikke de store filmene laget, og studioene annerkjenner kinoen som den viktigste plattformen for filmopplevelse!

Kinoen består og er ikke død

Kinoen overlevde pandemien og kom ut som vinnerne! Slik innledet Jeffrey Cole, direktør for senteret for en digital fremtid ved Universitetet i California sitt foredrag.

Han poengterte at hvis kinoene skulle bukket under så var det under pandemien der man ble tvunget til å stenge ned. Men det er ikke tilfellet i dag, og han poengterte som det ble sagt i tidligere innlegg at grunnen til at kinopublikummet ikke har vært tilbake er ikke fordi de har innfunnet seg i sofaen hjemme og ser film på streaming, det er nesten utelukkende at det ikke har vært jevnlig lansering av store gode blockbustere fra studioene.

I 2019 viste han til at det var hele 9 filmer som globalt omsatte for over 1 milliard dollar, mens det i 2022 kun var de tidligere nevnte 3. Dette skyldes blandt annet studioenes mislykkede strategi når pandemien kom med å forsøke å selge direkte til kunden gjennom streamingplattformene sine, både med ekslkusive lanseringer og date to date lansering. Alle forsøkene studioene gjorde på dette var mislykkede forsøk, og hypotesen om at man ikke kan lage en film som omsetter for 1 milliard dollar i inntjening uten en ordentlig kinolansering er bekreftet. Studioene har derfor nå fult forpliktet seg til å produsere og distribuere film først på kino.

Så har også Amazon og Apple som vil bruke minst 1 milliard dollar pr år fremover på å produsere filmer som skal ha en ordentlig kinolansering. Enest aktøren som ikke gjør dette nå er Netflix som kun ønsker å bruke kinoene til å booste innhold for egen plattform. Når pandemien nå er over ser man at forbrukerne i stor grad forlater strømmetjenestene og går tilbake til å se film på kino.

Tom Cruise-effekten

Tom Cruise gjorde et sjakktrekk med å holde Tom Gun Maverick tilbake, både for kinoene og studioene. Lanseringen av filmen på sommeren i fjord gjorde at svært mange som ikke hadde vært på kino siden før pandemien kom tilbake på kino, og kino fikk massiv oppmerksomhet gjennom lanseringen av filmen verden over.  

Det er fortsatt noen utfordringer han pekte på at står foran oss:

  • Hvordan får vi tilbake resten av de som ikke har vært tilbake på kino etter pandemien ennå?
  • 60+ bruker lengere tid på å komme tilbake etter pandemien, har vi godt nok innhold for denne målgruppen?
  • Mange kinoer lider av å ligge i kjøpesenter der mange butikklokaler står tomme, og lider av dette. Kinoene bør i fremtiden se mer på å samlokalisere seg med andre opplevelser og aktiviteter som restauranter, bowling, gaming, osv.

Han avsluttet med å peke på techselskapene som en viktig samarbeidspartner for kinoene i fremtiden. Techselskapene investerer enorme summer i rettigheter på sport og underholdning, og vil spille en riktig rolle i å bringe godt innhold som publikum ønsker seg til kinoene, slik vi allerede ser at Apple gjør.

Annonse
Skroll til toppen