Annonse

Samfunnsbygging av kinoen din gjennom kreativ markedsføring

Guerrasio pekte innledningsvis på at det vanligvis er mange lojalitetsprogrammer og tilbud som kommuniseres til kundene. Dette panelet ønsket å se på hvordan man kommuniserer med nærmiljøet rundt kinoene. Forhold til naboer, samfunn og lokale myndigheter.

Moderator Jason Guerrasio, Insider

Panel: Luke Parker Bowles, Cinema lab. Eric Carr, Universal Pictures. Gabriella Gomez, Department of Influence. Michael Kustermann, Alamo Drafthouse

Guerrasio pekte innledningsvis på at det vanligvis er mange lojalitetsprogrammer og tilbud som kommuniseres til kundene. Dette panelet ønsket å se på hvordan man kommuniserer med nærmiljøet rundt kinoene. Forhold til naboer, samfunn og lokale myndigheter.

Bowles begynte med å snakke om Cinema Lab som jobber lokalt før de etablerer kinoer. Universal jobber med kinoene lokalt, for å skape events på kinoen. Eventer i lobbyen og i samfunnet rundt.  Gomez pekte på markedsføring via influensere. Kustermann fortalte at Alamo er USA`s 7 største kjede og de har 40 kinoer. De bygger og designer og driver kinoene. Har et stort tilbud på mat og drikke.

Lokale samarbeidspartnere

De velger samarbeidspartnere lokalt som elsker film. På kinoen på Staten Island jobber de med Wu Tang Clan som har spiller hip hop på baren «Den flyvende Giljotin» i kinoen. Parker Bowles pekte på at mange kinoer er i trøbbel og mange kinoer er lagt ned. De jobber med en ny kino i New Kanaan, Massachusetts som ikke har kino (25 minutters kjøring til nærmeste kino). Der er det en filmfestival som vil bli lagt ned om de ikke åpner kino på nytt.

De jobber tett med disse og med lokal pizza restaurant (Pizza Planet) for å tilby lokal mat. I California har de samarbeidet med en empenada produsent. Opptatt av lokal mat og drikke.

Lokale influensere

Før de starter gjør de masse research om folk ønsker kino. Viktig å spørre om publikum ønsker kino eller ikke. Gomez pekte på at influensere vanligvis snakker til store grupper. Mikroinfluensere som er store lokalt er viktigere ved etablering av kinoer. På den nye «Cinema day» så er merkevare influensere viktig, men for kinoåpninger lokale influensere.

Det er viktig å lage en kommunikasjonsplan først. De bruker ofte Tik-Tok til unge følgere. På Cinemaday hadde de tvillinger fra en familie for å nå familiesegmentet. Bodybuilder som hadde «cheat day» på kinoen og spiste masse godteri og en danser som danset inn på kinoene i et 50 sekunders klipp, der brukerne så hele klippet. Dette er svært uvanlig.

 Universal knyttet premieren på SuperMario opp mot «Super Mario dagen» som er en fandag. (Nintendo støttet denne for første gang i år.) De hadde arrangementer på kinoene og brukte digitale og vanlige postere. Jobbet tett mot kinoene. De ga også ut mye «merch» folk deler bilder når de får dette, fortsatt populært.

Lokale levereandører

Mat på kinoene er stort i USA. 40 prosent av publikum kjøper mat her. Alamo står for høy kvalitet på maten i kinoene. De jobber lokalt slik at menyer ikke er de samme på kinoene. Jobber også mye mot lokale mikrobryggerier og får deres øl inn på kinoen. På kinoen i Missouri har de kylling på menyen som er veldig populært der. De lager pizzadeig fra bunnen av (ikke prefabrikert).

Under premieren på «Cocaine Bear» delte de ut små poser med sukker man kunne ha på smultringene. Til «Ant man» delte de ut forstørrelsesglass osv. Cinema lab vil at folk ser på kinoen som en pub. Man kan komme inn uformelt og ha en drink. Ikke bare når man går på kino, men også utenom dette. En oppgave kinosjefene får er og lære seg navnene på kundene og de skal huske disse navnene. Da blir det lettere å samarbeide og folk kan f.eks. spørre dem om å se til ungene i noen minutter. De serverer ikke mat i salen, men har «grab and go» mat. Dette for å lette arbeidsflyten. Man må gjøre det enkelt og lokalt.

Bygge relasjoner

Det er også viktig å bygge relasjoner til lokale myndigheter. I Austin inngikk Alamo samarbeid med ordføreren og fikk gjort om gatenavnet «west Anderson» til «Wes Anderson» under en av hans filmer. Gomez mente det var forskjellige fremgangsmåter om man var en liten kino eller en kjede. Man må vite hva man vil ha, hva som er målet og velge fremgangsmåte etter dette.

Universal tenker regionalt når de skal lansere film. Cinema lab har bokklubber og vinkvelder, under Horrorfilmer er Bloody Marys populært. En av de beste filmene man de har hatt events på er Downton Abbey, der folk kledde seg ut og kom i hopetall. Det er viktig å knytte til seg politikere når man skal bygge og etablere. Man må være ærlig om intensjonene og sette seg inn i lokale forhold. Et av stedene de bygget kino (New Kanaan) hadde de akkurat bygget et nytt bibliotek som de hadde avtale om samarbeid med før de gikk til lokale myndigheter. Særlig i forhold til byggetekniske forhold er det viktig å bygge relasjon til lokale myndigheter.

Hvordan har ting endret seg etter pandemien? Gomez pekte på at for 10 år siden visste ingen om influensere og deres betydning. Nå trenger man ikke lenger å forklare dette. Alle snakker samme språk. Alamo mente det ikke var veldig endret, men alle ser etter store opplevelser.

Marginene for feil har blitt mindre. Man må sørge for å ha rene toaletter, god mat og god teknisk gjennomføring. Listen ligger høyere etter pandemien.

Betalingsvilligheten er blitt høyere. Universal peker på eventifisering av kinoopplevelsen. Cinema lab understreket at trygghet og komfort var viktig. Ikke snakk om «post covid». La folk føle at de har kontroll.

Annonse
Skroll til toppen