Kinokjeder på børsen opplever en suksessperiode med økninger i børsverdi på opptil 100 prosent i Cinemark og rundt 30-35 prosent i AMC og IMAX, skriver Finansavisen.
Samtidig har S&P 500-indeksen i USA økt med åtte prosent. Ryktene om kinoens død har vært overdrevet, ettersom det amerikanske kinomarkedet har vist gode tendenser og gjenvunnet sin posisjon som verdens viktigste i 2022. Selv om besøkstallene fortsatt er under 2019-nivået med 25% og under 2018-nivået med 33%, bruker publikum mer penger per besøk enn tidligere, særlig i kioskene med høye marginer. Antallet kinosaler i USA har redusert fra 43.000 til 40.000 siden 2019, men de resterende er blitt forbedret og oppgradert. Mindre lokalkjeder har måttet stenge, og det gir større muligheter for de større aktørene som har klart å holde seg på bena.
Lønnsomhet rundt hjørnet
Cinemark, en kinokjede med en markedsverdi på milliarder dollar, er godt posisjonert til å gjenopprette sin ledende posisjon med over 500 kinoer og nesten 6.000 saler i USA og Latin-Amerika. Med en markedsledende andel på 30% i Brasil og en bedre inntjening per aksje i første kvartal, ser Cinemark ut til å nærme seg lønnsomhet igjen. Estimatene for inntjeningen i 2023 og 2024 har økt, og aksjekursen har fått sterkt momentum.
Vokser i Kina
IMAX, kjent for sitt unike filmformat for storfilmer, rapporterte en omsetning på 86,9 millioner dollar i Q1, opp 45% YoY. IMAXs totale billettsalg for Q1 var 273 millioner dollar, opp 58% fra året før, og selskapets beste førstekvartal noensinne. IMAXs Content Solutions-segment får nesten en tredjedel av inntektene fra Kina, mens 43% av ordrene kommer fra det kinesiske markedet. Selskapet har en fot godt plassert i det enorme kinesiske kinomarkedet, og partnerskapet med Wanda Film kan bidra til å redusere den politiske risikoen.
Sterkt sommerprogram
Sommersesongen for kinoene er lovende, med Marvels «Guardians of the Galaxy Vol. 3» som åpnet med 118 millioner dollar i inntjening, hvorav 25 millioner dollar på IMAX-kinoer. Filmen ble filmet med IMAX-kameraer og hadde premiere på over 1.500 IMAX-kinoer globalt.
Sommeren vil også by på andre storfilmer, inkludert nye runder med «Indiana Jones» og «Mission: Impossible» på IMAX.
IMAX-sjefen forventer at kinomarkedet vil nå nivåene fra før pandemien i løpet av året eller tidlig neste år og mener strømmetjenester som Amazon Prime Video og Apple TV+ bidrar til økt interesse for kinolanseringer. Strømmetjenester som Netflix har begrenset kinovisninger selv for sine dyreste produksjoner, og IMAX-sjefen mener ideen om å lansere dyre filmer direkte på strømmetjenester har vært et mislykket eksperiment.