Annonse

Kinobesøket øker igjen (3. juli 2006)

Det er særlig barne- og familiefilmene som har trukket besøket til værs dette halvåret, og flere norske filmer har også gjort det meget godt. Mer enn 1 million solgte billetter var til norske filmer. Dette gir en andel på 18,3 prosent av totalbesøket og en inntekt på 73 millioner kroner.

– Det er hyggelig å se at de norske filmene gjør det så bra, uttaler direktør Lene Løken i FILM&KINO, og viser til at både Lange flate ballær, Olsenbanden jr. på Cirkus, Gymnaslærer Pedersen og Slipp Jimmy fri befinner seg blant de ti best besøkte filmene dette halvåret. – Tallene viser hvor viktige barne- og familiefilmer er i Norge. Særlig gjelder dette for kinoer som ligger utenfor de største byene.

På plassene etter Istid 2, som hadde 866.627 besøk, finner vi Da Vinci koden med 396.368 besøk, Lille Kylling med 334.207 besøk og Legenden om Narnia – Løven, heksa og klesskapet med 328.502 besøk.

Annonse
Skroll til toppen