Annonse

Filmene og kinoene i 2004: Årbok

Det er gledelig å se at en norsk film kommer høyt opp på besøksstatistikken uten å inneholde dyre spesialeffekter eller ha et stort antall premierekopier eller være karakterisert som familieunderholdning. Aksel Hennies debutfilm Uno fikk i underkant av 300 000 solgte billetter i 2004, og ble bare slått på nasjonalt nivå av Olsenbanden jr. på rocker’n (400 000). Uno ble lansert med 37 kopier, men var gjennom hele høsten en ”stayer” i kinorepertoaret i de store byene. Det samme kan sies om kritikerfavoritten Hawaii, Oslo av Erik Poppe som havnet på vel 175 000 besøkende. Til sammen var det fem norske filmer i 2004 som hadde over 100 000 besøkende. Norske filmer hadde en ganske betydelig nedgang i 2004 i forhold til 2003, men volumet av titler i distribusjon var akseptabelt i underkant av 20.

Det totale kinobesøket falt med 8,3 % i forhold til 2003, og havnet til slutt på ca 12 millioner. Dette er nesten det samme antallet som i 2002. Billettprisen har steget jevnt og trutt de siste årene, og ved utgangen av 2004 lå de fleste norske kinoer med en gjennomsnittlig billettpris mellom 60 kr og 75 kr. Fra 1. januar 2005 ble det i tillegg moms på kinobilletten, og dette har ført til en ny stigning av prisene. Kinobransjen følger nøye denne utviklingen.

I 2004 ble det åpnet en rekke nye kinosentre i og rundt de største byene. Tromsø fikk sitt nye kinosenter, Nye Fokus, med fem saler som erstatning for den markante funkiskinoen Fokus som har vært en kulturinstitusjon i byen i over 30 år. Både Bergen og Trondheim innviet nye flersalskinoer i tilknytning til den bestående kinoparken, mens det også var nye kinoer i både Asker og Sandnes. Dette medførte en økning av antall saler i Norge fra 604 til 632. Det siste året har vært karakterisert som en utbyggingsboom i kinobransjen, og flere prosjekter vil bli lansert i årene framover.



Vil du lese mer om filmene og kinoene i 2004, last ned hele årboken fra linken under!

Årbok 2004

Annonse
Skroll til toppen