Annonse

Filmelskerne



Filmentusiastene over alle


Unge mellom 15 og 29 år er landets største filmentusiaster. Denne gruppen leide i gjennomsnitt 3, 6 filmer hver, noe som tilsvarer en økning på nærmere 40% fra fjoråret, viser en undersøkelse foretatt av Bengal Consulting, for FILM&KINO etter Videodagene 2003. – De unge elsker film. De går ofte på kino. De leier ofte video. De er i verdenstoppen hva gjelder filmkonsum. Dette er svært gledelige tall, sier Erik Zmuda, Film & Kinos videokonsulent og forteller at de årlige Videodagene byr på en rekke videopremierer og to filmer til samme pris som én.












Menn leier nesten dobbelt så mye


Mens hver kunde i gjennomsnitt leide 3,2 filmer, viser undersøkelsen at menn benytter seg av tilbudet i langt større grad enn kvinner. I snitt har mennene leid 4 filmer hver i løpet av helgen, mens kvinner gjennomsnittlig har leid 2,4 filmer hver. – Neste år har vi som ambisjon å få flere kvinner og godt voksne ut av godstolene og inn i videobutikkene, sier Zmuda og avslutter; – Videodagene som årlig arrangement er kommet for å bli!











Videodagene er en del av FILM&KINO og en samlet videobransjes oppfølgingsprosjekt ”Tiltakspakke for videobransjen 2003-2005”, som skal gi bransjen bedre rammevilkår for å møte konkurransen. Tiltakspakken er et resultat av at konkurranseforholdene til videonæringen de siste ti årene har endret seg sterkt til fordel for filmkonsum på fjernsyn via antenne, kabel eller parabol. Videre ser man for seg store strukturelle endinger fordi forbrukerne i stadig større grad foretrekker kjøp av DVD fremfor leie av VHS, noe som gjør at forbruket kan forskyve seg fra den tradisjonelle faghandelen til utsalgsteder som har video som tilleggsvare. Man ser ikke for seg at alle nye utsalgssteder kan ha et bredt utvalg av titler eller personale som kan veilede filmsøkende publikum. Derfor er det viktig å styrke faghandelen, mener FILM&KINO.





Annonse
Skroll til toppen