Annonse

På lederplass: Kreative kvinner med stor kinodag

Dette får de til på følgende måte: Felles filmprogram legges i god tid og avtales med byråene. Deretter lages et programskrift for dagen, der den enkelte kinos film- og underholdningsprogram fremgår. Avtale inngås så med fylkesavisa om å trykke dette programmet som innstikk i alle avisene i Hammerfest, Lakselv og Nordkapp.

Når så den store dagen kommer, setter de stedlige kinosjefer seg i hver sin bil og kjører til Olderfjord som ligger rundt regnet halvannen times kjøring fra hver av kinoene. Der bytter de filmer seg imellom før de kjører hjem setter de tilbyttede filmene opp på hver sine kinoer. Til glede for det lokale kinopublikummet som får tredoblet sitt tilbud denne første lørdagen i november.

Det er ikke første gang at kinoer bytter film på den store kinodagen. Det blir forhåpentligvis heller ikke siste. Men med finnmarkske avstander og tre kinoer involvert, kreves det både driftighet og god logistikk (pluss et par flyfrakter!) for å få opplegget på plass. All ære derfor til de kreative kvinner i nord.

Når jeg trekker frem dette eksemplet, er det for igjen å minne om kjededriftens velsignelser.

Vårt kommunale kinosystem har gitt oss mange fordeler, og noen ulemper. Selvstendig programmering av hver enkelt kino og selvstendige reklameavtaler mellom hver enkelt kino og lokal avis, er blant de viktigste. Samarbeid har i de fleste tilfeller vist seg både å gi mer valuta for pengene og større avkastning av egen innsats.

Den store kinodagen har utløst mye kreativitet på norske kinoer gjennom årene, og bra er det. Men det er ikke så dumt å kopiere andre heller, når noen har funnet et opplegg som fungerer.

Lene Løken


adm. direktør

Annonse
Skroll til toppen