Årets barneprogram i Berlin ble beskyldt for å være lite fruktbart sett fra et distribusjonsståsted, og det var ikke mange av filmene i programmet som har et potensial som barnefilmer på norske kinoer. Det er fortsatt en vekt på mer ”antropologiske” filmer om barn fra mange spennende filmnasjoner, og med opprettelsen av det nye ungdomsprogrammet kan man lure på hvorfor enkelte av de mest voksne filmene ikke er i den seksjonen. At småbarnsfilmene mangler er trolig ikke bare festivalens feil, men mer et tegn på den manglende produksjonen av filmer for de aller minste.
Av de mest publikumsvennlige filmene finner vi norske
Trigger, som ble sikret tysk distribusjon under festivalen, samt den estiske animasjonsfilmen
Lotte fra oppfinnergaten, som kommer i norsk språkdrakt til sommeren fra Corianderfilm. Svenske
Förortsungar klarte på godt vis å kombinere spennende handling (komplett med hip hop-musikalinnslag) med mer alvorlig tema som svenske myndigheters behandling av mindreårige asylsøkere. Forhåpentligvis vil også denne filmen finne veien til norske kinoer.
Krystallbjørnen (barnejuryens pris) gikk til den thailandske skrekkfilmen
Dorm, om en kostskole for gutter, hvor en ung gutts møte med slemme gutter, spøkelser og en merkelig bestyrerinne skildres slik at også voksne skvetter i stolen. Voksenjuryen ga sin pris til den sjarmerende filmen
Mukhsin fra Malaysia, en lun og vakker skildring av hvordan gryende kjærlighet og pubertet kan ødelegge et vennskap. Undertegnedes favoritt er likevel den australske fake-dokumentaren
Razzle Dazzle om to konkurrerende dansegruppers vei mot dansekonkurransen Sanosafe Troupe Spectacular. Tenk barneversjonen av Baz Luhrmanns
Strictly Ballroom møter Peter Jacksons
Forgotten Silver. Har du problemer med å se dette for deg? Fortvil ikke! Hvis alt går som Barnefilmfestivalen i Kristiansand vil, kan du se både denne, de andre filmene nevnt her samt flere høydepunkter fra 14+-seksjonen der i mai.
Tonje Hardersen
Barnefilmkonsulent