Annonse

Stjerneglans og lange køer

Uansett hvor mange nye festivaler som kommer til år om annet – Cannes lyser over dem alle. Og uansett hvor mange amerikanske kommersielle filmer som etter hvert vises – Cannes synes å beholde sitt ry som regissørenes festival.





Stjerneglansen over Croisetten lokker alle. Ikke minst mediene som synes å blir mer og mer tabloide år for år. De største titlene er forbeholdt kjolene og kjærlighetslivet, innsatsen stjernene gjør på lerretet er ikke like viktig. Den henvises til kommentarene fra anmelderne.

Men slik har det kanskje alltid vært? Stjernekvalitet er vel så mye form som innhold.

Likevel har Cannesfestivalen, sammen med Berlinfestivalen, alltid vært den festivalen som har samlet flest norske deltakere. Til tross for at norske filmer langt på vei har glimret med sitt fravær. Men de viktigste av filmene fra disse festivalene kommer til Norge ganske raskt og setter sitt preg på repertoaret både på kinoer og festivaler her hjemme. For mange kinosjefer har derfor Cannes og Berlin vært vanlige reisemål. Men er de i dagens mediesamfunn fortsatt like viktige for den som skal følge med på det internasjonale kinorepertoaret?

Selvfølgelig er det alltid viktig for de største kinoene å holde seg à jour med filmer og trender. Det gjør man best på store festivaler. Men antagelig er deres betydning overvurdert for de fleste av oss andre. Tilgangen på filminformasjon er atskillig større enn før. Nettet og det utall av medier som etter hvert omgir oss, gir oss informasjon om kommende filmer lenge før de skal settes opp på norske kinoer. For den jevne kinosjef er derfor utbyttet kanskje større på kinomesser som Cinema Expo i Amsterdam. Vi registrerer da også i FILM&KINO at de fleste av stipendsøkerne nå ønsker seg dit.

Det har nok også sammenheng med at tilstrømningen fra medier og filmfolk stadig øker både i Cannes og Berlin. Med det resultat at det blir vanskeligere og vanskeligere for kinosjefer å få plass på de ettertraktede visningene. Lange køer og rift om billettene er dagens orden. Mange må snu med uforrettet sak. Og det gjelder ikke lenger bare for konkurransefilmene, også i markedet er den uskrevne lov: ”Kjøpere først”. Hvilket vil si at bare de som har akkreditering som distributører slipper inn, når trengselen er som heftigst. Det gjør unektelig attraksjonen mindre for den som stiller med feil visittkort. For stjernene ser vi jo uansett ikke!

Lene Løken


Adm. direktør

Annonse
Skroll til toppen