Annonse

Tallenes tale

Eller at
Elias skulle øke sitt besøk med 459 prosent, tett fulgt av
Svein og rotta som økte besøket med 421 prosent. Men tallenes tale er klar: Den fremgår med all tydelighet av besøksstatistikken for norske kinoer.

Forklaringen er selvfølgelig enkel: Forrige helg var det knallvær. Den første store badehelgen. Ikke et fornuftig menneske ville bruke den helgen til å ta med barna på kino. Det gjorde de da heller ikke. Hvorpå forrige helg, var en av årets dårligst besøkte. Denne helgen derimot, var det ikke mange som badet. Tvert imot, de fleste fant at kinoen var et langt bedre alternativ enn regnfylte strender. Derfor økte altså
Olsenbanden jr. besøket denne helgen med 1962 prosent, i forhold til forrige helg.

Men om forklaringen er enkel, er sammenhengen mer komplisert. At kinobesøket er væravhengig vet vi alle, og at den første sommerhelgen holder folket borte, vet vi også.

Men at det særlig er barnefilmene som får det største utslaget, kan være verdt et ytterligere resonnement. For vel er det så at barnefilmene går mye lenger enn andre filmer på kino, og får høye generelle besøkstall, nettopp fordi de ikke som andre filmer er avhengig av ferskvareprinsippet. Men når
Olsenbanden jr. tar 3 979 besøkende en junihelg etter 20 uker på programmet, og
Elias 1 297 etter 17 uker, så sier det også noe om mangelen på alternativer.

Tradisjonelt har norske produsenter skydd sommeren som premieretid. Med det resultat at det i inneværende år, hvor norske filmer nådde en million besøkende allerede 12. mai, ikke slippes en eneste norsk film mellom 27. april og 17. august. Alle tidligere forsøk på å lokke med ekstra lanseringsmidler, sommerkampanjer eller andre tiltak har vært fånyttes. Spesielt vanskelig har det vært å få opp gode barnefilmer i denne perioden. Produsentene insisterer isteden på å slippe sine filmer i perioden januar-mars og september-november, med noen få unntak. Med det resultat at norske kinoer av plassmessige og kapasitetsmessige grunner ikke klarer å gi dem den oppmerksomheten de ellers ville fått. Og med det resultat at de kannibaliserer på hverandre.

Men det er faktisk ikke slik at alle nordmenn ligger på stranda hver eneste dag hele sommeren. Verken barnefamiliene eller andre. Tvert imot, de fleste har for lengst funnet ut at en regneværssøndag på kino er topp!

Bare ikke produsentene.

Lene Løken



Adm direktør

Annonse
Skroll til toppen