Annonse

Fremgang for norsk film, men nedgang i kinobesøket

Norske kinoer hadde 5 075 651 besøk første halvår 2007. Det er en nedgang på 13 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, men 1,4 prosent over 2005.





Besøkstallet på norske filmer er gledelig. Besøket passerte én million allerede i mai i år, og nye filmer står for tur til høsten. Det er også knyttet store forventninger til de store filmene som vises på kino nå, samt til dem som har premiere i løpet av sommeren.

– Kinoene opplever svingninger i besøket fra år til år, noe som er knyttet til forekomsten av populære filmer. I 2006 var det mange store publikumssuksesser på kino. Kinobesøket i Norge er avhengig av slike store populære filmer. Uteblir disse, viser erfaringen at besøket går ned. Ser man imidlertid utviklingen over tid, viser statistikken at kinobesøket har holdt seg stabilt siden begynnelsen av nittitallet, sier Lene Løken, administrerende direktør i FILM&KINO.

Parallelt med denne utviklingen var det et rekordhøyt DVD-salg i 2006, noe som viser at det er rom for å formidle film på flere måter i det samme markedet. En undersøkelse utført av MMI for FILM&KINO viser at det i hovedsak er de samme menneskene som ser DVD som går på kino, og omvendt.

– Det har aldri vært sett så mye film som nå. Dette skyldes at det aldri har vært så mange kanaler å se film i. Besøk i én kanal utelukker ikke besøk i en annen. Tvert i mot. Besøk i én kanal fremmer besøket i andre kanaler uten at det blir kanibalisering, sier Lene Løken.

Kinobesøket er avhengig av store publikumssuksesser, og de kommer sjelden til samme tid hvert år. Dersom man spår besøksutviklingen for hele året basert på tallene fra første halvår, kan det gi et skjevt bilde av situasjonen ved årets slutt. Som eksempel kan nevnes at kinostatistikken for juni i år viser en fremgang på 9,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det skyldes hovedsakelig besøkene på
Pirates of the Caribbean – At World’s End og
Die Hard 4.0.

Birgitte Langballe


Kommunikasjonssjef

Annonse
Skroll til toppen