Rundt 15 filmer stod på programmet, og publikum valgte selv hvilke filmer de ville ha med i sitt maratonprogram.
– Vi solgte 85 billetter til Sommermaraton, noe som innebærer at det var rundt 20 deltakere, forteller kinosjef Jørgen Søderberg Jansen. – Dette er et stykke unna Kinodagennivå, men inntil 2002 pleide det å være 10-15 personer som så 5-6 filmer på Kinodagen, og i fjor var det over 100 som så 10 eller flere, forsetter Jansen. – Vi skal prøve å gjøre Sommermaraton til en årlig begivenhet. Da tror jeg det kan bygge seg fint opp med årene. Ekstra hyggelig var det også at rundt 70 av de 85 maratonbillettene ble solgt til smale eller utspilte filmer, som normalt ville hatt minimalt besøk, avslutter den fornøyde kinosjefen.
I forhold til selve Kinodagen i november, som består av 10-13 filmer og går over hele døgnet, ble dette bare et ”halvmaraton”, men ifølge Jansen er dette å anse som en ”treningsleir”. Han anbefaler publikum dessuten å se jevnt og godt med film gjennom sommeren og høsten – gjerne to og tre på rad – for å holde formen ved like frem til selve maratonløpet på Den store kinodagen 3. november.
Med tanke på vinnerlisten de siste årene, oppfordrer vi alle andre kinoer til å følge Fredrikstads eksempel og starte oppvarmingen!
Nina M. Bræin
Informasjonskonsulent