Tidligere i høst annonserte FILM&KINO at den norske ungdomsfilmen
Switch, med premiere 26. oktober, skulle rikslanseres med 10 kopier i tillegg til distributøren Sandrew Metronome Norges egne 45. I forlengelsen av rikslanseringen styrket FILM&KINO utbredelsen av filmen ytterligere, ved at Bygdekinoen og FILM&KINOs S-Kino gikk inn med henholdsvis tre og to kopier til disse ordningenes kinoer.
Etter en svært vellykket presentasjon av
Switch på kinobransjens filmtreff i Oslo for en uke siden, besluttet FILM&KINO å gi støtte til ytterligere sju kopier. Kinoene opplevde filmen som en regelrett sjarmbombe, og premieren er berammet en uke før Den store kinodagen lørdag 3. november. Filmen vil derfor bli svært sentral på denne årlige festdagen for kinopublikummet.
De unge er et kjernepublikum for kinoene, og repertoaret består for øyeblikket ikke av altfor mange konkurrerende internasjonale titler for denne målgruppen. Denne faktoren spiller også inn når FILM&KINO nå tar beslutningen om å gå tyngre inn i lanseringen av en ny norsk film enn det organisasjonen noen gang tidligere har gjort.
Switch lanseres nå i totalt 67 kopier, og en tredjedel av disse er skaffet til veie gjennom FILM&KINOs støtteordninger. Det håper vi publikum og kinoene vil få stor glede av.
Minilanseringer
Med bakgrunn i høstens filmtørke, som for øvrig også
kommenteres av Lene Løken i denne utgaven av FILM&KINOnytt, har FILM&KINO dessuten besluttet å støtte
We own the Night (SMN, 02.11.) med fem kopier og
Lions for Lambs (Fox, 09.11.) med sju kopier. I tillegg til disse minilanseringene støttes også
Mordet på Jesse James av den feige Robert Ford (SMN, 09.11.) med tre kopier ut over byråets egne sju.
Håkon Skogrand
Filmrådgiver