SOS Svartskjær gjør det også bra. De norske filmene ser i øyeblikket ut til å innfri kulturministerens forventninger, Oscarkandidatene står for tur, og alt ser lyst ut – i det korte perspektivet!
For er det noe vi er nødt til å venne oss til, så er det at det svinger! Besøkssvingninger på kino er faktisk normalt. Vår fortreffelige statistikkrådgiver og undertegnede har gått gjennom all tilgjengelig film- og kinostatistikk siden 1945, og konklusjonen er klar: Det går opp og ned, avhengig av filmtilbudet.
Allerede tidlig i oktober kunne programmererne ved de store kinoene forutse den utviklingen vi har hatt de siste månedene, med en elendig førjulsperiode etterfulgt av en besøkstopp på nyåret. Det ble også tatt initiativ overfor distributører for å få dem til å flytte premieredatoer, uten at det lyktes. Filmtilbudet senhøstes var og forble svakt, alle de gode filmene sto i kø og ventet på julen og januarslippet. Da det kom, endret situasjonen seg straks.
Litt deprimerende er det imidlertid å registrere at hver gang det går nedover, så varsles kinoens død. Sist ute var kulturredaktør Hege Duckert i Dagbladet som fra sofakroken ved juletider jublet over det gode DVD-tilbudet. Hun mente det var naturlig at kinobesøket falt, folk hadde alt de trengte av film hjemme og hadde slett ikke behov for å gå på kino lenger. Sofaen var i ferd med å vinne!
All statistikk og alle undersøkelser som er gjort, taler henne imot. Det samme gjør besøkstallene i januar og februar. Folk ønsker fortsatt å gå på kino, men bare når de finner en film av særlig interesse. Kinoen er følgelig blitt mer filmavhengig enn før, og tendensen har forsterket seg ytterligere de siste årene, i takt med utbudet av gode DVD-filmer.
Så la oss glede oss mens det går bra. For det kommer til å svinge igjen, det kommer nye perioder med filmtørke og besøksnedgang. Det forteller både statistikk og erfaring. Og da kommer sikkert en ny kulturredaktør eller filmskribent til å varsle oss om at kinoens død er nært forestående. Men den gang ei! Er det noen som husker Rocambole? Han var som kjent heller ikke død.
Lene Løken
Adm. direktør