Annonse

Kinokampanjer

Evaluering av sommerkampanjen


FILM&KINOs sommerkampanje har hatt et meget godt resultat. På vegne av FILM&KINO har Synovate gjennomført en kampanjemåling for å se på oppmerksomhet og oppfatning av reklamekampanjen som er vist i sommer. De har intervjuet personer i alderen 15-45 år som har vært på kino i løpet av de siste 6 månedene. Intervjuene er gjort i områdene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Her er et utdrag av resultatene:

  • 48 prosent av respondentene i Synovates undersøkelse har sett en eller flere av reklameaktivitene, mot 36 prosent i 2007. Dette er et svært godt resultat.
  • Ved spørsmål om budskapsforståelse, kommer det tydelig frem at kampanjen formidler kinoens unike posisjon.
  • Resultatene viser at ”ekte kinostemning” er en kombinasjon av både de fysiske elementene ved filmvisningen og det omkringliggende. Menn er mer opptatt av de fysiske elementene som lyd, lerret og godt bilde. Kvinnene nevner i større grad de mykere verdiene som godteri, popcorn, mørket, gode seter og fellesskap. Regelmessige brukere av Filmweb nevner i klart større grad enn resten av befolkningen god lyd og godt bilde.
  • Årets bannerannonser har oppnådd høyere oppmerksomhet enn i 2007. Kanskje skyldes dette klarere kobling og relevans til selve kino-opplevelsen.
  • Bannerannonsene fikk høyest oppmerksomhet blant reklamekanalene. 42 prosent av de intervjuede mellom 15 og 24 år har sett annonsene.
  • 54 prosent likte reklamefilmen godt eller meget godt.
  • 340 000 eksemplarer av filmspørreboken ble delt ut. 57 prosent husker at de fikk tak i Filmspørreboken på kinoen, og andelen som nevner dette er høyere i august enn i juli. 14 prosent nevner at de fikk boken i blad/magasin, med en noe høyere andel rett etter magasinutgivelsene i juli.
  • Antall besøkende på kampanjesiden hos Filmweb var 35 000, noe som er opp mer enn 50 prosent fra fjorårets 17 000.
  • Konkurransen ”Vinn en kinosal”, som ble profilert i avisannonser og bannerannonser, fikk 4077 svar.

Høstferiekampanjen 2008


Årets høstferiekampanje går i uke 40 og 41. Målsettingen er å øke kinobesøket i forhold til samme periode i fjor. Målgruppen er ungdom mellom 12 og 19 år samt småskolebarn/foreldrene.

Kampanjen inneholder:

  • Plakater, samme som for sommerkampanjen.
  • Nettannonsering på Filmweb, dagbladet.no, Medietotals ung-nettverk, biip.no med ”inviter en venn på kino-løsning”, MSN Messenger.
  • Avis: Dagbladet modul 15 25. september og helside i "Fredag" 26. september.
  • Kampanjeside hos Filmweb – filmweb.no/ektekinostemning.
  • Konkurranse: DU kan vinne 104 kinobilletter! Gå på kino en gang i uke med en venn. Eller to ganger i måneden med tre venner. Eller fire ganger i året med hele klassen. Film&kino administrerer konkurransen og Norgesbillettene.

Alle kinoer som har normalt/utvidet tilbud i perioden er med på kampanjen. Banner- og avisannonser ligger på medieserveren.


Den store kinodagen 2008 – lørdag 1. november


Nok en gang kan publikum se fram til en dag full av god film til halv pris på feststemte kinoer over hele landet. Kinoene kan fryde seg over måneder med hodebløtlegging for å komme opp med nye, oppfinnsomme kinoaktivitetene – som kanskje nettopp denne gangen kan gi dem den ærefulle tittelen Årets kino.

Den nasjonale markedskampanjen starter i begynnelsen/midten av oktober med reklamefilmer på kino (uke 43) og utsendelse av plakater og annet dekormateriell i uke 41, slik at kinopublikummet kan holde av dagen i god tid.

Fristen for bestilling av gensere, ballonger og gaveartikler var 17/9 og artiklene sendes ut i uke 42. Skisser av artiklene ligger på medieserveren under Den store kinodagen 2008.

Vi annonserer i Dagbladet avis og nett, VG avis og nett, P4 og Radio Norge i uke 44. I tillegg er det annonser i Elevkalenderen rettet mot ungdomskoleelever. Det blir stor oppmerksomhet.

Vi satser på at lokale og nasjonale medier også vil gripe tak i begivenheten redaksjonelt, og oppfordrer alle kinoer som har planer om morsomme, spennende, ekstreme, høye, lave, eleganteog/eller skumle påfunn denne dagen om å si fra til oss, så vi kan imøtekomme pressens behov for gode nyheter. Gode ideer og erfaringer fra tidligere kan deles med de andre kinoene gjennom e-post eller medieserveren, så fortell gjerne om dette i e-post til meg.

Vi har jobbet med å forsterke filmtilbudet denne dagen, og kan bekrefte at
Fritt vilt II,
High School Musical og
Kurt blir grusom rikslanseres.

Kåringen av Årets kino gjøres på bakgrunn av kinoenes aktiviteter og resultater på DSK. Vi ber derfor om at dere dokumenterer dagen og sender oss rapport etterpå. Prisutdelingen skjer på kinosjefenes julebord, og det vanker både heder og ære samt pengepremier.

Med vennlig hilsen


Monique Sjøberg


Markedsrådgiver

Annonse
Skroll til toppen