Annonse

Økt oppslutning om Den store kinodagen

Over hele landet bød kinoene på film hele dagen, underholdning og sjenerøs bevertning for store og små. De beviste nok en gang at Den store kinodagen er svært populær blant folk flest. Dessuten viser alle aktivitetene at de som jobber på kinoene også liker denne dagen.

Oslo kino hadde sitt beste resultat siden tallene ble begynt rapportert til Filmwebs rapportserver. I løpet av dagen og natten ble det solgt over 25 000 billetter. Bergen satte en solid besøksrekord med 13 957 solgte billetter og Trondheim hadde med 12 050 besøkende et resultat tett opp mot sitt beste år.

Bygdekinoen gjennomførte 38 forestillinger, med et samlet besøk på 1 593. Det er en økning på194 prosent fra fjorårets 542 besøk i løpet av 27 forestillinger. På noen av spillestedene var det over 50 prosent deltagelse blant innbyggere.

Andre kinoer melder også om rekorder og formidable økninger. F.eks. både Molde kino og Bø kino med 65 prosent.

Dette er noen av aktivitetene på Den store kinodagen: Villmarksvisninger, kinomaraton, hesteridning, filmbad, skuespillermøter, flytt inn-kino, ansiktsmaling, kampsportshow, plakatauksjon, tegnekonkurranser, gratis frokost, førpremierer, barnediskotek, vafler og kaffe +++

Som tidligere år viser det seg at det er barne- og ungdomsfilmene som trekker mest publikum.
High School Musical 3 gjorde det aller best med over 25 000 besøk denne dagen. Deretter fulgte
Kurt blir grusom med 22 000 besøk,
Fatso med over 18 000 og
Fritt vilt II med over 11 000 besøk. Moro er det også at
Mamma Mia!, 4 måneder etter premieren, hadde 15 500 besøkende.

FILM&KINO fremhever alles innsats denne dagen. Nå skal kåringen av Årets kino i kategori "stor", "mellomstor" og "liten" kino gjøres, og innsats og kreativitet er viktige faktorer. Prisene deles ut på julebordet 1. desember.

Neste år arrangeres Den store kinodagen lørdag 7. november. Da har jeg lyst til å være utplassert på selve dagen. Ta kontakt dersom din kino trenger en entusiastisk og ivrig medhjelper!

Med vennlig hilsen



Monique Sjøberg


Markedsrådgiver

Annonse
Skroll til toppen