Annonse

Filmstudieark

Eldre filmstudieark kan du finne på nettstedet
www.skolefilm.no , og her kan du også søke på temaer og klassetrinn.



Dette er en oversikt over de aller siste filmstudiearkene som er publisert:



Varde




Klassetrinn: 5. – 7. trinn


Fag: samfunnsfag, kunst og håndverk (film)


Tema: filmkunnskap, mobbing, vennskap, etikk, menneskeverd, respekt

Kortfilmer Varde er en mørk oppvekstskildring der vi følger hovedpersonen Johan på 11 år som havner i et moralsk dilemma etter å ha satt i gang en tilsynelatende uskyldig narrestrek. Historien opererer på et psykologisk plan i brytningstiden mellom barn og voksen. Varde vant Amanda for beste kortfilm 2008.



Appelsinpiken




Klassetrinn: 10. trinn + videregående skole


Fag: norsk, RLE-faget, filosofi, naturfag


Tema: bok til film, mediekunnskap, forelskelse, kjærlighet, død, sorg, filosofi, astronomi

På 16-årsdagen får Georg overlevert en bunke brev fra sin far, Jan Olav. Brevene skrev faren like før han døde for vel 10 år siden. Georg har få minner fra tiden med faren og vil først ikke ha noe med de mystiske brevene å gjøre. Likevel tar han de med på fjellturen han skal reise på samme dag. Han åpner brevene og tas med inn i en gåtefull og vakker kjærlighetshistorie; Jan Olavs jakt på den mystiske appelsinpiken. Fortellingen starter på en trikk i Oslo og ender under appelsintrærne i Sevilla. I brevet stiller faren Georg et grunnleggende eksistensielt spørsmål: Hva er poenget med å leve når vi likevel skal dø, kanskje til og med mens livet er som best? Ville du valgt å bli født hvis du hadde et valg?



De ufrivillige




Klassetrinn: 10. trinn + videregående skole


Fag: Samfunnsfag, mediefag, RLE-faget, sosialkunnskap


Tema: gruppepress, identitet, fri vilje, nordisk identitet

Svensk kritikerrost film som er delt inn i fem parallelle historier. En bussjåfør holder sine passasjerer innelåst i bussen for å få den som har ødelagt gardinen til å tilstå; en mann overtaler sine kamerater til å utsette en kompis for noe som enten er en skøyerstrek eller en voldtekt; to tenåringsjenter trener på mykpornoposering foran et webkamera; en mann skades av fyrverkeri i sitt eget bursdagsselskap; en lærer utsetter klassen sin for et psykologisk eksperiment for å vekke elevenes bevissthet rundt det å ta egne valg kontra det å følge massene.



Max Manus




Klassetrinn: 10. trinn + vgs


Fag: historie,samfunnsfag, religion, norsk


Tema: 2.verdenskrig, etikk, kildekritikk, filmkunnskap

Filmen bygger på den virkelige historien om Max Manus (1914-1996) som var svært aktiv i motstandsarbeidet under den tyske okkupasjonen av Norge i 1940-45. I filmen møter vi Max Manus første gang under vinterkrigen i Finland i 1940, der han sloss som frivillig for finnene mot sovjetiske styrker. Da våpenhvile ble inngått mellom Finland og Sovjetunionen i mars, ble alle frivillige sendt hjem. Max kom tilbake til et Norge som etter det tyske overfallet 9. april, var i krig. Etter at Norge kapitulerte i juni dannet det seg etter hvert motstandsgrupper rundt i landet. Max ble raskt en pioner i motstandsbevegelsen sammen med kameratene Kolbein Lauring, Gregers Gram, Gunnar Sønsteby med flere.

Annonse
Skroll til toppen