– Vi blir fort gamle menn og kvinner, tiden går forbaska fort. Flere ganger under produksjonen ble jeg teknisk tilsidesatt av en 17-åring, forteller Tomas Evjen, produsenten bak spillefilmsuksessen
Død Snø til Skolekinonytt.
Bodøværingen, som sammen med to bekjente startet produksjonsselskapet News On Request (NOR), har sammen med regissør Tommy Wirkola høstet internasjonal anerkjennelse for zombiesplatteren som tidligere i år ble vist på Sundancefestivalen.
– Vi kom i kontakt med Filmcamp i Målselv da vi trengte assistenter i alle funksjoner. Vi fikk en gjeng elever fra Høgtun VGS som kom til oss i skoletiden. Elevene har et uvanlig godt blikk for visuell informasjon, da de er vant til å forholde seg til fjernsyn, dataspill og film. En del av elevene brukte vi også som Zombier i filmen. Første zombiehånd som kommer gjennom ruta, for eksempel, er en Høgtunelev, forklarer Evjen.
Høgtun Videregående Skole tilbyr utdanning innenfor to fagområder; i mediefag og design og håndverk. Begge linjene var engasjerte i forbindelsen med Død Snø, forklarer avdelingsleder Jan Kristian Vestjord.
– Håndverkslinja lager kulisser, rekvisitter og plasserer ut ting på filmsettet, mens medie- og kommunikasjon kommer inn senere, som videomonitorassistent, lydassistent eller ute på sett. De lærer ufattelig mye av det. Medielinja skal være en måned på filmsettet til en finsk-norsk samproduksjonen fra slutten av oktober. Det blir godkjent som undervisning, og allmennundervisningen har vi tilrettelagt slik at de kan ta den igjen senere. Håndverkslinja holder på å lage delene til et monster som skal være med i filmen, mer kan jeg ikke si…!
Høgtun VGS hjalp tidligere i år til med filmen
Robert Mitchum is Dead, og har siden de begynte med filmarbeid i fjor vært involvert i tre produksjoner.
I serien "Himmelblå", delprodusert av NOR, benytter man seg også av videregåendeelever i produksjonen. Innspillingen er lagt til øya Ylvingen, en halvtime fra Brønnøysund. "Himmelblå" er den mest sette dramaserien på NRK noen sinne, med et snitt på om lag en million seere.
– Vi inngikk en avtale med Nordland Fylke, og kom i kontakt med elever fra Mosjøen og Brønnøy VGS, forteller NOR-produsent Trond Eliassen. Jeg gjorde innledningsvis en foredragsrunde med NRK-produsent Tore Bergstrøm, hvor vi snakket om hvordan det er å jobbe i film. Det kan være mindre glamorøst enn man innbiller seg på andre siden av kameraet, og det er viktig å være klar over når man blir satt til å jobbe med logistikk, ordne med at maten kommer på plass i tide og å finne bortkomne papirer. Vi er bevisste på at det er skoleelever vi forholder oss til, og ønsker i arbeidssammenheng ikke å tøye grensene for hva vi ber om. Men vi opplever oftere at vi må be folk å gå hjem, enn at vi må be dem om å bli.
Død Snø-produsenten stiller seg bak dette:
– Arbeidet elevene er med på er en realistisk og profesjonell situasjon, og på film kan det bli lange dager. Men vi har aldri opplevd at elevene vil hjem, vi må sende dem hjem, sier Evjen, som nå er i gang med preproduksjon av kortfilmen
Sporløst Forsvunnet med
Død Snø-regissør Wirkola. – Det er lurt av videregående å satse folk inn mot vår verden, det er en unik mulighet for å få erfaring mot arbeidslivet. Vi trenger også historier fortalt med unge stemmer, det er alt for mange som fortelles av gamle menn. For å få til dette, er det viktig å satse på miljøene. To vellykkede prosjekter er den kulturelle skolesekken, og den store filmfesten i 10. klasse. Vi har sett at mange lager filmer på ungdomsskolen, men ikke fortsetter på videregående. Medieutdanning og kulturelle fritidstilbud må være nøkkelord.
– Det er stor interesse for mediefagene, føyer NOR-partner Trond Eliassen til, og det er bra tenkt av videregående å satse. Før var film- og mediebransjen smal og lukket. Med alle de nye distribusjons- og kringkastingsmulighetene vi har nå, som youtube og internett, så vokser bransjen vår for hver dag. Felles er det at vi jobber med lukker og blender. Jeg er glad at jeg har fått muligheten til å bistå med dette gjennom "Himmelblå".