Annonse
Digital Storytelling 2010

Digital Storytelling 2010 – Visual Effects Into New Dimensions

Norsk filminstitutt og Digital Storytelling inviterer til årets seminar og verksteder om visuelle effekter i film og TV. Kinosjefer er velkomne til å delta på seminaret, som er støttet av Film & Kino.

Dato: onsdag 14. april, kl 09.00 -18.00



Målgruppe: Vfx-artister, produsenter, regissører og manusforfattere



Sted: Tancred Kino, Filmens hus



Egenandel: 950 kr inkl. lunsj (faktura sendes på e-post)

Ringvirkningene av storfilmen
Avatar påvirker hvordan filmer blir laget og oppleves. Årets seminar tar derfor blant annet opp fenomenet stereoskopisk 3D-film.

Foredragsholderne

Production designer Robert Stromberg, som sammen med Rick Carter og Kim Sinclair vant Oscar for beste Art Direction på
Avatar, er hovedinnleder på årets Digital Storytelling-seminar. Stromberg har lang erfaring som "visual effects and matte painting supervisor" fra filmer som
The Terminal, Pan’s Labyrinth, Master and Commandor, The Golden Compass, There Will Be Blood og
Shutter Island, og fikk en Emmy for beste visuelle effekter både for
Star Trek: The Next Generation og mini serien
John Adams. Han har også laget design på Tim Burton’s
Alice in Wonderland. Stromberg brukte tre år på å designe digitale 3D sett for de virtuelle film opptakene for
Avatar. Disse settene ble siden omsatt til detaljerte digitale omgivelser hos Weta og de mange andre VFX studioene som jobbet med denne storslåtte filmen. På årets Digital Storytelling-seminar deler Stromberg sine tanker og fantastiske visjoner med deltakerne.

Blant foredragsholderene er dessuten norske Theodor Groeneboom (Framestore, London) og kanadiske Colin Doncaster (Weta, New Zealand og Storm Studios ) som begge har jobbet med
Avatar. Den svenske regissøren Ted Kjellsson utfordrer regissørens virke og filmkonvensjonene med sitt nye filmprosjekt
Tompta (produsert av Zentropa, Danmark).DP Kasimir Lehto er en finsk fotograf som jobber nå i Los Angeles og som har spesialisert seg på stereoskopisk 3D film. Han deler sine tanker på hvordan man utnytte formatet til sitt filmatiske potentiale og ikke som "gimmick".

Årets "VFX-omelett" består av mange egg; brorparten av de norske 3D- og VFX studioene er tilstede for å vise frem det beste av sine nyeste arbeider.

Paneldebatt

Til sist er det duket for en utfordrende paneldebatt om stereoskopisk 3D og digitale sett og karakterer. Betyr heldigitale bilder med syntetiske (CG) karakterer kinofilmens død, eller representerer 3D det neste naturlige steget i utviklingen av vår opplevelse av film som medium? Panelet består av produsenter, kinosjefer, VFX artister, regissører og journalister med sterke meninger om saken.

Digital Storytelling har siden starten i 2006 vært en arena for filmskapere med interesse for hvordan visuelle effekter kan forsterke filmfortellingen. Foredragene og paneldebatten vil også i år rette seg mot regissører, produsenter, manusforfattere, produksjonsdesignere, filmfotografer, så vel som VFX artister og designere.

Velkommen til en spennende seminardag onsdag 14. april på Filmens hus i Oslo.

Meld deg på nå og sikre deg plass – 3D-briller deles ut ved inngangen.

Påmelding innen 25. mars kl 12.00 via linken i høyrespalten.

Annonse
Skroll til toppen