I en stor landsomfattende kinoundersøkelse TNS Gallup har gjennomført for bransjeorganisasjonen Film & Kino fremkommer det at de nye mulighetene digitaliseringen gir de norske kinoene på mange måter er svaret på publikums ønsker for sin kinoopplevelse.
– Publikum er også ute etter en gjennomført høykvalitets og helhetlig filmopplevelse. Det betyr at kinoens fasiliteter med hensyn til teknikk og utforming, altså lyd, bilde og skjermkvalitet, er viktig. I så måte er digitaliseringen av de norske kinoene midt i blinken, sier avdelingsdirektør Jørgen Stensland i Film & Kino.
Undersøkelsen viser også at interessen og nysgjerrigheten for 3D er helt reell. 3D blir sett på som viktig for at kinoene skal opprettholde sin tydelige posisjon som et sted for unike filmopplevelser.
– 3D er ikke bare for barn og unge. Det er vel så interessant med innhold beregnet på voksne, store sportsbegivenheter slik som fotball-vm som for tiden går for fulle hus på Ringen og Colosseum i Oslo. Men også fenomen som filmen Avatar og ulike kulturarrangementer viser muligheten som ligger i teknologien, sier Stensland.