– Dataspill og skole klinger kanskje ikke så godt, men tro meg – elevene vil takke deg, sier ansvarlig redaktør for nettstedet Rita A. Brudalen-Adriansen i Medietilsynet. – Å forstå dataspill gir en unik vei inn til elevens kulturelle og sosiale episenter, og hvis du til og med bruker det i undervisning vil du kunne oppleve ny interesse hos elevene samtidig som du får et pedagogisk verktøy uten grenser, sier Brudalen-Adriansen.
Dataspill i skolen er et nettprosjekt sprunget ut av et bokprosjekt. Den engelske veilederen siden er basert på, skulle gi lærere en pedagogisk vinkling og innsikt i bruk av dataspill, og forståelse til dataspillet generelt. Den norske nettsiden sikter høyere, og er i tillegg et møtested hvor du kan hente ressurser, få pedagogisk og didaktisk inspirasjon – men også utveksle erfaringer med andre lærere om bruk av dataspill i skolen.
– Nylig har vi lagt til en ressurs der vi lenker til lærerblogger som snakker om bruk av dataspill og IKT i klasserommet, og jeg opplever at det er nettopp dette lærere ønsker: praktiske eksempler på hvordan å gjennomføre. Den svenske undersøkelsen “Småbarn och Medier” (Medierådet 2010) viser at 96 prosent av alle mellom 5 og 9 år bruker datamaskin. Dataspill står for 92 prosent av bruken, og her finner man liten eller ingen forskjell på kjønn. Dette viser at man som lærer bør og skal vise interesse for dataspill, og benytte seg av de fantastiske mulighetene det gir som læringsverktøy, sier Rita A. Brudalen-Adriansen i Medietilsynet.