Annonse

Høyt Cannes-nivå

Cannes befestet i år ettertrykkelig sin posisjon som verdens viktigste filmfestival, og bekreftet samtidig at den har verdens beste konkurranseprogram. I år framsto flere filmer som mulige Gullpalmekandidater, selv om det også ganske tidlig ble klart at det skulle mye til å komme utenom Terrence Malicks storslagne og dypt personlige verk
The Tree of Life (SF Norge).

Alle prisvinnerne i årets konkurranse får norsk kinodistribusjon, hvis vi ser bort fra tyrkiske Ceylans Grand Prix-vinner. Han delte denne prisen med Dardenne-brødrenes
The Kid With a Bike, som Arthaus har ervervet rettighetene til. Regiprisen gikk svært fortjent til danske Nicolas Winding Refns
Drive, i distribusjon av SF Norge. Like fortjent var juryprisen til franske Maïwenns
Poliss, som Arthaus kjøpte under festivalen. Skandaleomsuste Lars Von Triers
Melancholia (Nordisk Film Distribusjon) har norsk premiere allerede førstkommende fredag, med Kirsten Dunst premiert som beste kvinnelige skuespiller, og beste mannlige skuespiller ble franske Jean Dujardin i festivalens gledesspreder
The Artist, som SF svært gledelig kjøpte rettigheter til.

Hele fem filmer som ikke nådde helt til topps i konkurransen er kjøpt for distribusjon her hjemme:


Lynne Ramsays
We Need to Talk About Kevin, SF Norge


Nanni Morettis
Habemus Papam, Europafilm


Markus Schleinzers spillefilmdebut
Michael, Fidalgo


Aki Kaurismäkis
Le Havre, Arthaus


Paolo Sorrentinos
This Must Be the Place, Star Media

I tillegg kjøpte Scanbox og Arthaus henholdsvis meksikanske Gerardo Naranjos
Miss Bala og franske Robert Guédiguians
The Snows of Kilimanjaro, som begge deltok i det offisielle programmet Un certain regard (Et spesielt blikk). Arthaus har i tillegg rettigheter til svenske Ruben Östlunds
Play fra Quinzaine des réalisateurs (Regissørenes fjorten dager).

Det ville overhodet ikke vært undertegnede imot om årets hovedprogram på Den norske filmfestivalen i Haugesund kunne bestå av flest mulig av disse formsterke, bevegende og flotte filmene.

Annonse
Skroll til toppen