Filmbyråene stiller med sine sommerpremierer, til sammen rundt 30 filmer som har premiere mellom 17. juni og 9. september. Markedsføringen skjer på lerret, skjermer, brosjyrer og plakater i kinoene, gjennom Filmwebs kanaler og på mobil og internett. Vi starter med tre uker på Dagbladet mobil og annonserer også på Facebook og Filmweb gjennom hele sommeren. Vi ser for oss stor spredning i sosiale medier, ettersom man må få med så mange venner som mulig for å få den største kinogjengen og dermed vinne hovedpremien, en egen visning for gjengen. Alle kan være med, om man har smarttelefon eller vanlig mobil.
Plakatene til
Kung Fu Panda 2,
Hanna og
Bad Teacher var ferdigtrykket da kampanjearbeidet ble igangsatt, så vi har derfor sendt ut klistremerker (17/6) med koden på. Ettersom
Kung Fu Panda 2 allerede har hatt premiere, er det viktig at disse klistres på plakatene så fort de er mottatt. De digitale plakatene på medieserveren har også fått kode på, så om dere har lastet ned den gamle versjonen, sørg for å bytte denne ut med de nye. Koden ligger også på medieserveren under arrangementet KINOSOMMER – digitale opplevelser 2011.
Kinoer som ikke får vist alle disse filmene i sommer, kan fortsatt tilby sitt publikum å være med i konkurransen om både kinobilletter og hovedpremien. Konkurransen er todelt; ved å skanne/registrere en film får man et lodd i den ukentlige trekningen av kinobilletter. Ved å dele filmen på Facebook, får man ytterligere et lodd. Den som vinner hovedpremien er den som har flest venner i sin kinogjeng, uavhengig av hvor mange filmer vedkommende har samlet. Vinneren av hovedpremien blir kåret 19. september. Alle deltakerne kan i applikasjonen følge med på hvem som leder til enhver tid.
Materiell:
- Reklamefilm via Capa og MDN.
- Infoflyer 20×8 cm. Utsendt fredag 17. juni.
- Digital infoplakat.
- Infoskriv til de ansatte.
- Bannerannonser.
- Filmplakater med koder påtrykket. Sendes på vanlig måte fra filmbyråene.
- Filmplakater digitale.
- Profilartikler: t-shirts, piquettrøyer, buttons, ballonger og mobilpussekluter. Utsendt 17. juni.
- Reklamefilm, flyer, digital infoplakat, infoskriv og bannerannonser ligger på medieserveren under arrangementet KINOSOMMER – digitale opplevelser 2011.
Det er viktig at kinoene bruker sitt nettverk og inviterer til å bli med i konkurransen. Det kan også være smart å distribuere den første koden –
Kung Fu Panda 2 – gjennom andre kanaler for å få en kickstart på kampanjen. For eksempel egne Facebooksider og annonser.
Så nå er det bare å registrere seg på kinosommer.no, laste ned applikasjonen og skanne eller skrive inn den første koden, så er du i gang – lykke til!
God kinosommer fra
markedsrådgiver Monique Sjøberg
(som har planlagt norgesferie i juli og muligens kan observeres med mobilen fremme på kino i Sandvika, Oslo, Notodden, Rjukan, Drammen og kanskje enda flere steder …)