”Julenatt i Blåfjell” ble en stor kinosuksess, og solgte 350 000 billetter etter premieren i november 2009. Dermed banet det vei for ”Blåfjell 2” som blir den andre kinofilmen om nissene i Blåfjell.
Dronning Fjellrose har hørt en gammel fortelling om et magisk Blåhorn som kan forandre været. Hornet ble gjemt bort i Gråfjell for mange hundre år siden. Dersom hun klarer å finne dette, kan hun blåse mildvær for å smelte isbreen.
Men de andre blånissene advarer mot hornet. Det ble gjemt bort fordi det også kan blåse kaldt vær og påkalle den fryktelige blåstormen. Sist det ble brukt, var katastrofalt for blånissene.
Fjellrose og Dreng trosser advarslene og legger ut på en eventyrlig jakt etter hornet. På ferden møter de både rare skapninger og komiske husfolk. Men burde de ha hørt på advarslene…?
Denne gangen har Blåfjell-laget med seg Arne Lindtner Næss, en av norsk barnefilms store veteraner, som regissør. Arne Lindtner Næss har en lang rekke suksessrike barnefilmer bak seg, blant dem Olsenbanden jr.-filmene,
SOS Svartskjær og
Venner for livet.
1. Blåfjell 2 er Norges første helaftens spillefilm i 3D. Har denne prosessen vært annerledes enn å spille inn 2D-film?
Når vi skal lage 3D-film, må kostymer og dekorasjoner være så ekte som mulig. Dette fordi en 3D-film lettere avslører detaljene. For eksempel: En hule bygget i pappmasje mot å filme i en virkelig hule. Derfor har de aller, aller fleste opptakene våre blitt gjort på location. Vi må også hele tiden bestemme hva som skal "komme ut av billedrammen" og også hva vi ønsker en stor bakgrunnsdybde på. Hvert bilde får da mer informasjon enn et vanlig 2D-bilde. Dette gjør at klipperytmen blir langsommere enn i en vanlig 2D-film. 3D-bildet "tåler" å stå lenger fordi øyet har flere ting det skal oppfatte.
2. Hvordan har det vært som regissør å komme inn i et etablert univers?
Å skulle arbeide innenfor et fra før etablert univers, tilsier selvsagt at en ikke står helt fritt i de valgene som skal gjøres. Først og fremst måtte jeg sette meg inn i hva som var laget fra før både på film og TV. Videre hadde jeg et godt samarbeid med Gudny Ingebjørg Hagen, som har laget dette fantastiske universet, og slik fått vite hva de blå og røde nissene kan og ikke kan gjøre. Som regissør ønsker man selvsagt å dra universet litt lenger, og det har jeg fått til i tett samarbeid med manusforfatterne. Mosetussen er et eksempel på en fin, ny karakter som introduseres i denne filmen.
3. Du har spesialisert deg på film for barn og unge, hvorfor det?
Alle de ni filmene jeg har hatt gleden av å få lage, kaller jeg selv for familiefilmer og jeg bestreber meg på at både voksne og barn skal ha glede av filmene. Forhåpentligvis kan filmen være et utgangspunkt for en god samtale mellom barn og voksne etterpå, gjennom det at de har hatt en felles opplevelse. Utgangspunktet vil alltid være å lage en film som jeg selv ville ønske å se sammen med mine egne barn. At det bare har blitt familiefilmer jeg har laget, skyldes at jeg ikke har hatt tid til annet. Etter to vellykkede Olsenbanden jr.-filmer, ville produsentene at jeg skulle lage
Venner for livet, som er i en helt annen sjanger. Da det gikk bra, har det blitt til at jeg de siste 10 årene har blitt bedt om å lage disse ni familiefilmene, noe annet har jeg rett og slett ikke hatt tid til. Hva fremtiden vil bringe, vet jeg ikke, men å få være med på noe så viktig som å lage film for barn og unge, det fortsetter jeg gjerne med.
4. Blåfjell på film og teater er blitt en juletradisjon for mange familier, har du egne kulturtradisjoner i førjulstiden?
Da jeg var barn i Bergen var juletradisjonen å se ”Reisen til Julestjernen” som teater på Den Nationale Scene. Jeg var også så heldig at jeg to ganger fikk være med som barnestatist, som lite rødnissebarn. I voksen alder videreførte jeg besøk på Nationalteatrets oppsetninger av det samme stykket med mine egne barn. I dag er barna ute av redet, men en god juletradisjon jeg også delte med dem, og som jeg fremdeles holder fast ved, er å se "Askepott" på TV før julen ringer inn. Jeg har også laget Olsenbanden jr. julekalender og Vazelina Bilopphøggers ditto, så det blir nok til at jeg nå med et barnebarn på fanget vil følge med når de sendes i reprise.
5. List opp dine topp 3 filmer for barn og unge.
For eldre barn:
Drømmen, Danmark, av Niels Arden Oplev og
Keepern til Liverpool, Norge, av Arild Andresen. For de yngre: Filmene om Emil i Lønneberget, Sverige, av Astrid Lindberg.