Annonse
Ontariosjøen, Toronto (foto: Egil Akselsen, Trondheim Kino)

Toronto-festivalen er verdt et besøk!

Utvalgte filmer fra den fortsatt pågående Venezia-festivalen vises, og som regel de beste (slik var det også i år). En rekke amerikanske filmer med store kvaliteter har sine urpremierer i Toronto, og mange av disse kommer etter hvert på norske kinoer. I tillegg er festivalen et ypperlig oppsamlingsheat for det mest spennende som har skjedd i verdensfilmen det siste året, og den er naturlig nok et utstillingsvindu for det mest aktuelle av kanadisk film.

Stipendiater i Toronto

Som stipendiat (eller som deltaker på annen måte) kan man med et markedskort fråtse i visninger fra morgen til kveld, noe jeg tror årets stipendiater fra kinoene på Hamar, i Tysvær, Notodden og Ullensaker vil underskrive på. Film & Kinos garantiutvalg deltar hvert år med undertegnede sammen med programsjefene i Oslo Kino, Bergen Kino og Trondheim Kino, og en rekke filmer innvilges distribusjonsgarantier eller importstøtte som resultat av denne deltakelsen.

Venezia-filmer

Med årets sterke Venezia-program knyttet det seg naturlig nok stor interesse til disse filmene, og vinneren av Gulløven,
Libanon (regi: Samuel Maoz), er en naturlig garantifilm for Film & Kino. Sterke kandidater er også flere av de øvrige prisvinnerne i Venezia: Tom Fords debut
A Single Man (Colin Firth, Beste mannlig skuespiller, kjøpt av SF), Giuseppe Capotondis debut
The Double Hour (Ksenia Rappoport, Beste kvinnelige skuespiller), Shirin Neshats
Women Without Men (Sølvløven for beste regissør), Fatih Akins herlige komedie
Soul Kitchen (Juryens spesialpris), Todd Solondz’
Life During War Time (Beste manus) og Jaco Van Dormaels
Mr. Nobody (Beste tekniske bidrag), kjøpt av CCV/ORO.

Nye amerikanske filmer

Av nye amerikanske filmer presentert i Toronto er det mye å se fram til: George Clooney topper i både Grant Heslovs
Men Who Stare at Goats (SMN) og Jason Reitmans
Up in the Air (UIP), Edward Norton i Tim Blake Nelsons
Leaves of Grass og Viggo Mortensen i John Hillcoats
The Road (begge EUF/SCB), pluss Megan Fox i Karyn Kusamas
Jennifer’s Body (FOX) og Matt Damon i Steven Soderberghs
The Informant (SMN). Coen-brødrene og Michael Moore topper på sin side med henholdsvis
A Serious Man og
Capitalism: A Love Story (begge SF). Publikumsprisen gikk ikke uventet til Lee Daniels oppsiktsvekkende debut
Precious: Based on the Novel "Push" by Sapphire. Her lukter det Oscar-nominasjon lang vei. Star Media har de norske rettighetene, og det blir spennende å se hvilket selskap som til slutt tar distribusjonen her hjemme.

Verdensfilmen

Verdensfilmen har gode vilkår i Toronto. Noe ble kjøpt av norske distributører, og flere kan komme til. Her er et knippe av de mest utsøkte: Argentineren Juan José Campanellas
The Secret in Their Eyes (SMN), Jean-Pierre Jeunets
Micmacs (EUF/SCB), Jessica Hausners
Lourdes og Catherine Corsinis
Leaving (begge FID), Luca Guadagninos
I Am Love (som etter undertegnedes mening noen bare må kjøpe), og de kanskje ikke utsøkte men svært sterke
Backyard (regi: Carlos Carrera, CCV/ORO) og
Valhalla Rising (regi: Nicolas Winding Refn, EUF/SCB). Og til slutt Atom Egoyans stilfulle
Chloe (NFD), som her også får representere det kanadiske programmet.

Nytt festivalsenter

Neste år flytter festivalen inn i sitt nye senter Bell Lightbox i King Street W/John Street. Huset blir tatt i bruk som festivalsenter, men kinosalene vil ikke være klare til neste års festival. Markeds- og pressevisningene vil bli lagt til Scotiabank Theatre, to kvartaler ovenfor. Dermed er det også over og ut med den trivelige og elegante bydelen Yorkville for festivalens bransjeakkrediterte. Downtown blir det nye området, atskillig mer urbant. Men også med kort vei til fergene som frakter rekreasjonshungrige storbyboere ut til de nydelige øyene i Ontariosjøen, rett utenfor sentrum (se Egil Akselsens bilde til denne artikkelen, tatt fra Centre Island).

Annonse
Skroll til toppen