Annonse

Bruk av KI og ny teknologi på kinoseminar i Haugesund

Det årlige kinoseminaret i Haugesund samlet bransjefolk til en dag med spennende diskusjoner om fremtidens filmprogrammering.

Kampanjen «Først på kino/størst på kino»

Seminaret startet med Agnethe Buus Jensen fra Norske Filmdistributørers Forening, som presenterte kinobranding-kampanjen «Først på kino/størst på kino».

Kampanjen ble opprinnelig igangsatt for å møte konkurransen fra streamingtjenester, og det ble utviklet omfattende markedsføringsmateriell. Dette ble testet på ulike målgrupper for å se hvilke trailere som fungerte best på plattformer som online medier, utendørs reklame, og skjermer i kinolokaler. Kampanjen hadde god dekning i brede medier og nådde mange ulike demografier. Materiellet ble inkludert i trailere for alle filmene produsert av distributørene i perioden, med en estimert bruttoverdi på nesten 90 millioner kroner. Del to av kampanjen, som ennå ikke er evaluert, fokuserer på underrepresenterte grupper som voksne, barnefamilier og unge.

Kunstig intelligens i filmprogrammering

Deretter presenterte Sergio Chavez, kinosjef i Tynset, hvordan kunstig intelligens (KI) kan brukes i filmprogrammering. Sergio stilte seg spørsmål som: «Hvor lang tid i forveien bør man publisere filmprogrammet?» og «Hvor ofte bør en film vises og hvor lenge skal den holdes på lerretet?».

Ved hjelp av ChatGPT har han kunnet planlegge programmet lengre tid i forveien, noe som gir større fleksibilitet. Han har også brukt KI til å analysere hvilke sesonger som jul, vinterferie og påske det bør satses spesielt på. For en kino med få saler, som Tynset, er det viktig å treffe riktig med programmeringen, og de første resultatene har vært positive. For eksempel har han identifisert de beste dagene i påsken, når det er mange turister i området, for å vise kinofilmer. Evaluering er en annen viktig del av prosessen, og KI har også blitt brukt til å finne de beste tidspunktene for å sende ut nyhetsbrev. Til slutt reklamerte han for filmfestivalen 27. september, hvor Nordens første LED-kinolerret vil bli avduket.

KI som drivkraft i fremtidens teknologi

Avslutningsvis holdt Martin Berg fra DX et overordnet innlegg om KI. Han understreket at KI representerer en ny æra innen maskinlæring. Jo mer data som mates inn, desto mer presis blir teknologien. På få år har utviklingen gått raskt, og kunstig genererte bilder av mennesker har nå blitt så realistiske at de er vanskelige å skille fra ekte fotografier. Fremtidige versjoner av KI vil ha enda bedre kontekstforståelse og vil raskt kunne overgå menneskets IQ. Økt maskinkraft i årene som kommer vil gi store nye kreative muligheter, hvor programvaren er både smart og proaktiv.

Seminaret samlet hele 55 deltakere fra kinobransjen.

Annonse
Skroll til toppen