Her er hva amerikansk presse ser som det viktigste på årets CinemaCom i Las Vegas . Fokuset var på hvordan kinobransjen skal finne fotfeste etter pandemien, i en tid med endrede publikumsvaner og strategier.
Avisene skriver at det er uro rundt Warner Bros.-ledelse, fusjonen mellom Paramount og Skydance, og store endringer hos Amazon MGM Studios.
Midt i usikkerheten viste Hollywood-studioene seg fra sin mest selvsikre side på CinemaCon i Las Vegas denne uken, med store planer for 2025 og fremover.
På scenen i Caesars Palace Colosseum understreket toppsjefene troen på kinoformatet og på at kvalitet og bredde i filmtilbudet vil trekke folk tilbake til salene. For å overbevise, stilte studioene med store stjerner, regissører – og spektakulære presentasjoner.
Stjerneshow og store navn
Sony viste frem de fire skuespillerne som skal spille The Beatles i en fire-delt filmserie som lanseres i 2028. Lionsgate hadde med seg The Weeknd, som opptrådte for å promotere filmen “Hurry Up Tomorrow.” Leonardo DiCaprio representerte Warner Bros., mens Disney delte ut 3D-briller for sniktitt på “Elio” og “Avatar: Fire and Ash.” Universal hadde med et fullt orkester.
Oppfølgere og nyinnspillinger dominerte – blant annet kom produsent Jason Blum ut i bjørnekostyme for å markedsføre “Five Nights at Freddy’s 2.”
På messegulvet ble det vist frem alt fra nye popcornsmaker og luksusseter til en bar som lover å servere perfekte cocktails på fire sekunder. Området minnet om en gigantisk kinolobby – hvor pappfigurer av Stitch, Tom Cruise og dragen Smule «sto ansikt til ansikt».
Høydepunkter:
Amazon MGM satser på kino
For første gang deltok Amazon MGM Studios på CinemaCon – og de lovet langsiktig satsing på kinolanseringer.
– Vi brenner for filmene vi lager og er forpliktet til kino, sa Mike Hopkins, sjef for Prime Video og Amazon MGM Studios.
Innen 2027 skal studioet lansere 15 store filmer årlig. Allerede er 14 titler klare for 2026. Studioet bygger også ut en internasjonal distribusjonsavdeling.
Presentasjonen startet med en trailer for “Project Hail Mary” med Ryan Gosling. Flere stjerner fulgte: Ben Affleck, Chris Hemsworth, Halle Berry, Andrew Garfield og Vivica A. Fox. Kvelden ble avsluttet med en trailer for “The Accountant 2” og en felles selfie fra scenen.
Kinoopplevelsen må opp
Paramounts distribusjonsdirektør Chris Aronson oppfordret kinoene til å forbedre opplevelsen for publikum. Han nevnte tiltak som færre trailere, daglige tilbud og “rabatt-onsdager”.
Paramounts Brian Robbins adresserte også fusjonen med Skydance og avsluttet med Tom Cruise på scenen. Cruise hedret Val Kilmer, som nylig døde, og presenterte traileren for “Mission: Impossible — The Final Reckoning”, som fikk stående applaus.
USA må lokke til seg filmproduksjon
Charles Rivkin fra Motion Picture Association etterlyste sterkere statlige insentiver for å holde filmproduksjon i USA. Han roste delstatene som har forbedret sine ordninger, og trakk fram Californias rekord med 51 insentiv-godkjente filmer i år.
– Vi trenger bedre føderale tiltak for å styrke filmbransjen og skape arbeidsplasser, sa han.
Krav om lengre kinovindu
Bransjelobbyist Michael O’Leary ba om et minimum på 45 dagers kinovindu før filmer slippes på strømmetjenester. Han mener dette vil skape mer forutsigbarhet og lønnsomhet for hele filmøkosystemet.
Før pandemien var vinduet vanligvis 80–90 dager, men ble drastisk forkortet da strømmetjenestene tok over.
– Vi trenger en felles startlinje for å vise vår forpliktelse til kinoformatet, sa O’Leary.