Annonse

Gen Alpha – en ny redningsgenerasjon for kinoen?

I flere år har strømmetjenester blitt sett på som kinoens største trussel. Men en ny undersøkelse antyder at de aller yngste filmseerne – Generasjon Alpha – kan bli bransjens redningsmenn.

Barn født mellom 2013 og 2025 viser en tydelig forkjærlighet for kinosalen fremfor sofakroken. Hele 59 prosent av dem foretrekker å se film på kino fremfor hjemme – en langt høyere andel enn hos Generasjon Z, millennials og Generasjon X, skriver Variety.

Kino som sosial arena

En mulig forklaring er at strømming alltid har vært normen for disse barna. Dermed blir kinobesøket en spesiell opplevelse – et brudd i hverdagen. Over halvparten (55 prosent) oppgir at de helst ser film sammen med venner, mens under 40 prosent av eldre generasjoner svarer det samme.

Studien viser også at Generasjon Alpha er et mer fokusert publikum: færre enn én av ti oppgir at de bruker mobiltelefon under forestillingen. De fleste mener at den ideelle filmlengden er rundt to timer – i tråd med tradisjonell kinodramaturgi.

Spillkultur som kulturelt språk

Undersøkelsen peker på at videospill er selve referanserammen for Generasjon Alpha. Roblox, Minecraft, Fortnite, Grand Theft Auto og Pokémon er de fem mest nevnte titlene blant barna.

Dette skaper nye muligheter for filmbransjen. Spillbaserte universer som “A Minecraft Movie” og “KPop Demon Hunters” har vist seg å tiltrekke et stort publikum, nettopp fordi de bygger på en kultur barna allerede lever i.

“A Minecraft Movie” som case

“A Minecraft Movie” ble lansert med et brak og satte rekord som den mest innbringende spilladapsjonen noensinne. Den spilte inn 313,4 millioner dollar globalt åpningshelgen – mer enn fem ganger høyere enn de første prognosene.

For mange unge ble filmvisningene like mye et arrangement som en fortelling på lerretet. Publikum jublet, kastet popcorn og skapte virale øyeblikk, spesielt under den såkalte “Chicken Jockey”-scenen. Enkelte kinoer rapporterte om så voldsomme reaksjoner at ansatte måtte tilkalle politi eller innføre aldersgrenser.

Kinoens fremtid – fellesskap og teknologi

Hvis Generasjon Alpha får det som de vil, kan kinoen gå en lysere fremtid i møte. For dem handler opplevelsen ikke bare om filmen, men om fellesskapet. Bransjen responderer allerede med kampanjer inne i spill som Roblox, med interaktive forestillinger som sing-along-visninger og med teknologiske satsinger på VR og IMAX.

Som NRG-analytiker Fergus Navaratnam-Blair uttrykker det: «Gaming is a deeply important part of Gen Alpha culture … they value that opportunity to switch up from all of that [devices].»

Oppsummert

  • 59 prosent av Generasjon Alpha foretrekker kino fremfor hjemmevisning.
  • Kinoen er for dem en sosial arena med få mobilavbrudd.
  • Videospill er deres kulturelle språk, og filmer med spillforankring treffer særlig godt.
  • “A Minecraft Movie” ble både en økonomisk triumf og et publikumsfenomen.
  • Kinoens fremtid kan ligge i opplevelsesformatet – med teknologi, fellesskap og interaktive grep som appellerer til de yngste.

Annonse
Skroll til toppen