Oscarnominerte Mona Fastvold tar turen til Haugesund når storfilmen The Brutalist åpner arkitekturfilmprogrammet Norwegian ArchFest under Den norske filmfestivalen.
Fastvold, som står bak det kritikerroste manuset til The Brutalist sammen med regissør Brady Corbet, vil også pryde den røde løperen under Amandaprisutdelingen, der filmen er nominert i kategorien Beste utenlandske kinofilm.
– Vi er kjempeglade for at Mona Fastvold kommer til både Amandaprisutdelingen og for å presentere den storslåtte The Brutalist på årets festival. Hennes tilstedeværelse tilfører et dryss av Hollywood-glamour, samtidig som hun beriker festivalen med et dristig og kunstnerisk ambisiøst verk, sier festival- og programsjef Tonje Hardersen.
Etter besøket i Haugesund reiser Fastvold videre til Venezia, hvor hennes nyeste film The Testament of Ann Lee skal ha verdenspremiere under den prestisjetunge filmfestivalen.

Oscarvinner åpner ArchFest
Åpningen av årets Norwegian ArchFest markeres med The Brutalist, en storslått fortelling om arkitektur, ambisjon og identitet. Filmen, som høstet hele ti Oscarnominasjoner og vant tre — blant annet Beste mannlige hovedrolle til Adrien Brody — følger den ungarske arkitekten László Toths reise til Amerika etter krigen, og kampen for å bygge både en fremtid og et hjem.
– The Brutalist er en perfekt åpning av det som nå er landets største arkitekturfilmfestival. Spennet i verdisyn mellom nøktern norsk planlegging og filmens «Go big, or go home»-mentalitet speiler også årets tema: AR__TEKTUR — ingen framtidig arkitektur uten KI, sier Kent G. Dagsland Håkull, programsjef for Norwegian ArchFest.
En møteplass for arkitektur og film
Norwegian ArchFest arrangeres i år for syvende gang, og er en del av Den norske filmfestivalen i Haugesund. Festivalen samler arkitekter, planleggere og urbanister fra hele landet, og byr på aktuelle filmer, faglige diskusjoner og tematiske dypdykk – i år med særlig vekt på kunstig intelligens og fremtidens byggemåter.
– Vi trenger å bli utfordret av historier som fremhever at det er destinasjonen, og ikke reisen, som betyr noe, sier Håkull.