Annonse

Gjennomføring av Den store kinodagen – dette sier regelverket

Flere kinoer har tatt kontakt med spørsmål om hvordan Den store kinodagen og lignende publikumsarrangementer forholder seg til forskriften om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn.

Film & Kino har i samarbeide med Location gjennomført en vurdering basert på forskriften og Helsedirektoratets veiledning – og har konkludert med at kinoenes praksis med å dele ut godterier, snacks og drikke på DSK er innenfor det skjerpede regelverket.

Kort fortalt:

Tiltak som ½ pris på billetter, familieaktiviteter i foajeen (som lykkehjul, ansiktsmaling og tegnebord) med utdeling av produkter som kinoen selv har kjøpt inn, regnes ikke som markedsføring etter forskriften.

Dette gjelder også små oppmerksomheter – for eksempel et lite beger popcorn som en uannonsert overraskelse ved en premiere eller annen filmvisning.

Hvorfor dette er tillatt:

       1.    Ingen markedsføringshensikt:

Aktivitetene har som formål å skape publikumsopplevelse og feiring – ikke å fremme salg av produkter som sjokolade, popcorn eller brus.

       2.    Ingen sponsing:

Produktene deles ut av kinoen selv, uten økonomisk bidrag eller innflytelse fra leverandører eller produsenter.

       3.    Ingen produktreklame:

Kinoen bruker ikke produsentlogoer, navn eller merkevareprofilering i markedsføring av arrangementet.

       4.    Tydelig skille mellom arrangement og produkt:

Den eneste kommunikasjonen utad gjelder arrangementet – ½ pris på billetter og aktiviteter i kinoen. Det markedsføres ikke næringsmidler.

Henvisning til forskrift og veileder

I følge Helsedirektoratets veileder omfattes kun tiltak som skjer i markedsføringsøyemed – altså der formålet er å fremme salg av produkter som står på produktlisten.

Når formålet er sosialt, kulturelt eller arrangementsbasert, faller det utenfor forbudet.

«Utdelinger som har andre formål enn markedsføringshensikt, som sosialt samvær eller feiring, faller utenfor bestemmelsens rekkevidde.»

– Helsedirektoratets veileder

Konklusjon

Kinoene kan trygt fortsette med aktiviteter som:

    •         ½ pris på kinobilletter

    •         Familieaktiviteter i foajeen

    •         Utdeling av produkter kjøpt inn av kinoen selv

    •         Små overraskelser under premierer, uten forhåndsomtale

Produktene kan deles ut til barn under 18 år, så lenge:

  • kinoen selv kjøper inn produktene, ikke bruker produsentlogoer, og ikke markedsfører produktene, er dette fullt lovlig.
  • Formålet er å skape gode opplevelser – ikke å selge produkter – og dermed omfattes ikke tiltakene av forskriftens forbud.

Film & Kino anbefaler at kinoene fortsetter å tilby gode, familievennlige arrangementer som bidrar til å styrke kinoopplevelsen og fellesskapet – innenfor rammene av dagens regelverk.

For spørsmål kan kinoene kontakte Location eller Film & Kino for veiledning.

For spørsmål eller veiledning oppfordres kinoene til å ta kontakt med Location eller Film & Kino.

Annonse
Skroll til toppen