Laura Houlgatte , administrerende direktør for UNIC, den europeisk kinoorganisasjon siden 2017, diskuterte organisasjonens resultater og utfordringer.
Til tross for utfordringer med streiker, var 2023 et suksessfullt år for europeisk kino, med 986 millioner besøkende og €7,2 milliarder i billettinntekter, noe som markerer en sterk oppgang. Store filmer som Barbie og Oppenheimer, samt lokale europeiske produksjoner, bidro til denne veksten, spesielt i Italia, Albania og Serbia.
Bransjetrender og strategier
For å øke kinobesøket ytterligere har europeiske land tatt i bruk ulike strategier, som nasjonale kinodager med rabatterte billettpriser. Andre trender inkluderer premium kinoopplevelser, tilgjengelighetsinitiativer og arrangementbaserte visninger for å lokke folk ut av hjemmene sine. Abonnementsmodeller, som Frankrikes UGC Unlimited, og opplæringsprogrammer bidrar også til å engasjere publikum.
Politikk og regulering
Organisasjonen er sterkt involvert i påvirkningsarbeid, spesielt etter at Europaparlamentet har fått økt representasjon fra ytre høyre. Laura fremhevet presserende politiske spørsmål som geoblokking (territoriell opphavsrett), tilgjengelighet, bærekraftsmandater og «Netflix-skatten,» som pålegger strømmetjenester å bidra til lokalt europeisk innhold. Organisasjonen arbeider også for kino-vennlige budsjettallokeringer under Creative Europe-programmet.
Støtte- og utviklingsinitiativer
Organisasjonen tilbyr et lederprogram for kino for å fremme kvinner i lederskap og Unique People-programmet for å tiltrekke mangfoldig talent til kinoindustrien, med mål om en inkluderende arbeidsstyrke i europeisk kino.
Laura avsluttet med å understreke behovet for stabilitet i bransjen for å sikre jevn vekst, og uttrykte håp om et «kjedelig» 2025 uten forstyrrelser som pandemi, streiker og høy inflasjon.